Pagina 71 van: TTM.nl nr. 1 2021

En dat is saai, mensen, heel saai. Wat een verschil: van
het altijd bruisende en een tikkeltje ordinaire Las Vegas
naar de realiteit van je eigen laptop. Maar goed, het
hoort bij deze tijd en het moet gezegd worden: de orga-
nisatie zette ook online een uitstekende show neer. Voor
wie onbekend is met CES: het is een evenement dat
voornamelijk draait om consumentenelektronica. Maar
net als tijdens de live-evenementen holden we ook virtu-
eel voorbij de nieuwste hoofdtelefoons, mega-tv’s en
‘smart living solutions’. De afgelopen edities waren er op
de CES ook tal van toepassingen te vinden die, direct of
op de lange termijn, ingang kunnen vinden in de auto-
en truckindustrie. Autonoom rijden met Lidar-techniek
bijvoorbeeld, slimme auto’s met AI en vrachtwagens met
‘machine-learning’.
Medicijnen
Dat is deze editie van CES niet anders, al waren fysieke
voertuigen natuurlijk niet mogelijk op een online show.
Wel mogelijk, en razendsnel ontwikkeld, waren aange-
paste vormen van mobiliteit naar aanleiding van de
Covid-19-pandemie. Zo liet UPS Flight Forward zien dat
het drones gebruikt om medicijnen te bezorgen in een
wijk vol pensionado’s. En in Fairfax City, Virginia, sloot
Starship Delivery Robots een overeenkomst met de
gemeente, zodat restaurants maaltijden konden bezor-
gen met hun schattig ogende robotvoertuigen. De stad
Shanghai was aanwezig op de CES met Alibaba’s City
Brain, een systeem dat door machine intelligence de stad
kan waarnemen en problemen met transport, planning
en veiligheid waarneemt. Met onder meer gezichtsher-
kenning en AI kan de stad optreden als het gaat om
foutparkeren, milieuzones en het illegaal dumpen van
afval.
Aerosolen
Ook Bosch liet zien al dienstverlenend te kunnen zijn in
de pandemie. Het bedrijf presenteerde ook een sensor
die factoren als luchtkwaliteit en relatieve vochtigheid
meet. Dit levert informatie op over de concentratie van
aerosolen in de lucht – gegevens die vooral belangrijk
zijn geworden in de strijd tegen het coronavirus. Ook de
beveiligingscamera’s van Bosch kunnen helpen in de
strijd tegen het virus. Zo meet een nieuwe cameraoplos-
sing met geïntegreerde intelligente videoanalyse de
lichaamstemperatuur contactloos, anoniem en heel pre-
cies – met een maximale afwijking van een halve graad.
Dit platform werd uitgeroepen tot een 2021 CES
Innovation Award Honoree. Nog een goed voorbeeld
van hoe technologie kan helpen in de pandemie is de
PCR-test op het Vivalytic-testapparaat van Bosch.
Laboratoria, dokterspraktijken, verpleeghuizen en zie-
kenhuizen kunnen in 39 minuten vijf monsters tegelijk
evalueren. Maar Bosch liet ook zien nog altijd te geloven
in de combinatie van geëlektrificeerd en geautomati-
seerd rijden met gepersonaliseerde en connected dien-
sten. Bosch werkt daar hard aan en opende onlangs de
divisie Cross-Domain Computing Systems, met in totaal
17.000 medewerkers. In deze divisie bundelt Bosch zijn
krachten op het gebied van software- en hardware-
engineering voor voertuigcomputers, sensoren en bestu-
ringseenheden voor alle voertuigdomeinen.
AugMented reAlity
Het is altijd leuk als automotive-fabrikanten hun focus
verleggen naar andere gebieden. Model Solution is een
dochterbedrijf van bandenfabrikant Hankook. Het liet
op de CES de e-Scooter zien, een stepje met niet alleen
banden zonder lucht, maar ook vingerafdrukherkenning
en diverse camera’s. De bestuurder krijgt een helm op
met augmented reality. Net zo’n AR-oplossing heeft
Model Solution ook voor industriële toepassingen, bij-
voorbeeld voor in een warehouse.
Hyper
Wèl een echte auto-innovatie bracht Daimler naar de
CES. Het MBUX-systeem zit inmiddels in heel veel perso-
nen- en bedrijfsauto’s. Nieuw is het MBUX Hyperscreen,
TTM.nl maart 2021 | 71
De Consumer Electronics Show (CES) is het jaarlijkse hoogtepunt voor iedereen die van technologi-
sche gadgets houdt. Dit jaar – corona hè – vond de beurs niet live maar online plaats.
tekst: ARJAN VELTHOVEN | Foto’s: GM, DAiMLER
Viva Las Laptop
CES 2021
70-71-72-73_ceslasvegas.indd 71 08-03-21 13:17