14 | maart 2022 TTM.nl
management
nog als planner bij een ander bedrijf en daar heb ik ook als IT
projectmanager gewerkt. En in 2015 ben ik hier begonnen, als
projectmanager.”
De transportsector is vanouds een mannenbolwerk. Hoe is het als
vrouw aan de top van een transportbedrijf?
“Zeker toen ik begon, zag ik sommige mannen bij klanten wel
fronsen. Maar als ze dan een tijdje met je praten, zien ze dat je
kennis van zaken hebt. Dan maakt het echt geen verschil of je
man of vrouw bent, het gaat om je kwaliteit van werken. Ook in
het werken met ons personeel, ook met de chauffeurs, gaat dat
prima. Je moet open en eerlijk zijn. Natuurlijk is er wel eens een
grap of een opmerking, maar je moet in deze branche sowieso
wel ergens tegen kunnen…”
Maar in het management, in beleid, in beslissingen, ben je dan als
vrouw anders?
“Er is wel een verschil tussen mannen en vrouwen natuurlijk. Ik
denk dat ik in mijn rol als vrouw fijngevoeliger kan zijn. De beslis-
singen die je neemt zijn hetzelfde als een man ze neemt, maar
hoe je die beslissing overbrengt en uitvoert, daar kan een verschil
in zitten. Ik denk dat vrouwen van nature meer aandacht hebben
voor het emotionele, sociale deel van het werk.”
Hoeveel vrouwen werken er eigenlijk bij Visser Duiven?
“Eehh… vijf. Op HR, administratie, customer service, ikzelf. Maar
geen eentje bij de chauffeurs. Waarom niet? Als je eerlijk bent, er
is natuurlijk verschil tussen man en vrouw. Distributiewerk is tech-
nisch werk en fysiek zwaar. 20, 25 stops per dag, laden/lossen. En
onderweg met de vrachtwagen, dat is toch een ruwe wereld. Past
misschien meer bij mannen. Maar vrouwen achter het stuur zijn
natuurlijk ook van harte welkom, ook als parttimer.”
In welke mate speelt het chauffeurstekort jullie parten? Is een
chauffeursbonus wat voor jullie?
“Chauffeurs kunnen we altijd gebruiken. We willen groeien en
we willen ook de kwaliteit hoog houden. Ik geloof in het belang
van een goed salaris, maar al die extra’s… Een extra geldelijke of
materiële beloning geeft maar kort voldoening. Wij geven onze
medewerkers liever een fijne werkomgeving en een prettige
werkdag. Wat heb je eraan als je na het werk met een rotgevoel
in je auto van de zaak stapt? Visser Duiven probeert een goede
bedrijfscultuur te creëren, met feestjes, een open communicatie
en ook een vast aanspreekpunt. Ook betrekken we chauffeurs bij
veranderingen.”
Welke veranderingen zijn dat dan?
“Dit jaar zijn we bijvoorbeeld bezig met nieuwe boordcomputers.
Daar betrekken we de chauffeurs bij. Een ander doel voor dit jaar
is de afronding van de implementatie van een nieuw TMS, met
‘Ik denk dat vrouwen van nature
meer aandacht hebben voor
het emotionele, sociale deel van
het werk’
12-13-14-15-16-17_managementvisser.indd 14 02-03-2022 13:55