Pagina 21 van: TTM.nl nr.1 2022

TTM.nl maart 2022 | 21
Alleen maar came-
ra’s op onze test-
truck, inclusief de
hooggeplaatste
frontzichtcamera.
Een uiterst
moderne werk-
plek. De chauf-
feur wordt
omringd door
displays.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
MAN
Type
TGX 510 Optiview
Motor
Type
D2676 LFAF
Slagvolume
12,4 liter
Vermogen
375 kW (510 pk) bij 1.800 omw./min.
Koppel
2.600 Nm bij 930-1.350 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
MAN TipMatic 12.26 DD
Banden voor
Michelin X-Line Energy 315/70 R22,5
Banden achter
Michelin X-Line Energy 315/70 R22,5
Vering voor
Bladvering
Vering achter
Luchtvering
Banden oplegger
Michelin X-Line Energy 385/65 R22,5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
7.360
Eigen gewicht tijdens test (ton)
40
Hoogte kopschot (m)
3,8
Frontaal oppervlak (m2)
9,3
Achterasreductie
2,31
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste gang
(omw./min.)
1.050
Spoilers
Elektrisch verstelbare dakspoiler, zijfenders,
side-skirts
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
66
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
Importeur
MAN Truck & Bus
Postbus 72
3800 HD Amersfoort
man-nederland.nl
want als de zijcamera’s weerstand ondervinden, koppelen ze in hun houder
deels los, naar voren of naar achteren. Vastklikken en weer verder rijden, zo
eenvoudig is het. Voordat we instappen, kijken we nog even naar de trailer die
achter de testtruck is gekoppeld. Dat is een Krone-schuifzeilenoplegger. Een
heel verschil met de vorige TGX 18.510 op onze route, want die had een fraaie
kastentrailer, aerodynamisch geoptimaliseerd.
SMARTSELECT
De TGX waar we vandaag mee rijden, heeft een GX-cabine, de grootste moge-
lijke variant. Desondanks ligt de bijna vlakke vloer op 153 cm en zijn we met
drie treden en dus vier stappen binnen. Daar is het een feest van herkenning.
MAN heeft haar nieuwe truckrange echt op de chauffeur ontworpen en dat
merk je als je achter het stuur zit. De stoelen zitten prima en het volledig digi-
tale display achter het stuur komt modern over. Ook in het dashboard zien we
nog een scherm. Veel functies zijn natuurlijk te bedienen met de SmartSelect-
knop, de slimme draai-drukknop die de chauffeur voor het grijpen heeft. Maar
er zijn nog meer schermen in de cabine natuurlijk. Een 12 inch-scherm aan de
A-stijl bij de bestuurder, een 15 inch-scherm aan de A-stijl bij de bijrijder. Hoe
gaat dat bevallen, zo’n camerasysteem? Uiteindelijk reden we nog nooit eer-
der op onze testroute een truck zonder spiegels, maar mét camera’s!
ZF
We starten als het nog altijd donker is onze ruim 500 km lange testroute. De
ACC gaat op 85 km/h en de 12,4 liter, zescilinder D2676 diesel draait dan 1.085
toeren. De motor levert 510 pk en heeft 2.600 Nm. De motor is nu Euro6E, die
van onze testtruck van 2020 nog Euro6D. Wel anders is de transmissie. In de
eerste MAN TGX 18.510 was de D2676 nog gekoppeld aan een transmissie uit
het huis van Scania. Nu is echter de MAN TipMatic 12.26 DD – lees: de bekende
ZF Traxon – gemonteerd. Tot zover de synergiefilosofie van Traton, al schijnt
dat de nieuwste Scania-bakken later wel weer beschikbaar komen voor de
mannen uit München.
KOPPEL
De TGX modeljaar 2022 heeft niet alleen een aangepaste motor en een
andere transmissie, er zijn nog veel meer optimalisaties aan de aandrijflijn. Zo
is EfficientRoll voorzien van een extra toerenverlaging van 50 t/min. Dus al op
het eerste stuk naar Oberhausen op de A3 zien we de ZF Traxon naar neutraal
schakelen en het toerental terugvallen naar 550 omwentelingen. Dynamic
Torque staat voor een dynamische aanpassing van het koppel. De motor wordt
alleen in het meest efficiënte gebied gebruikt door het koppel aan te passen
op de rijomstandigheden en topografie. Dynamic Torque is onderdeel van het
rijprogramma Efficiency Plus en kan met de cruise control aan maar ook uit
worden gebruikt. Bij elkaar moeten de aanpassingen, zowel van aandrijflijn
als aerodynamisch, leiden tot een brandstofbesparing van 3,7 procent ten
opzichte van de 2021-jaargang van de TGX.
IN BEELD
Omdat we nog met donker zijn vertrokken, kunnen we al in de vroege mor-
gen vaststellen dat OptiView ook bij duisternis een prima beeld verschaft, veel
duidelijker dan spiegels dat kunnen doen. De schermen hebben een stand-
18-19-20-21-22-23_testmantgx.indd 21 02-03-2022 13:56