Pagina 26 van: TTM.nl nr.1 2022

26 | maart 2022 TTM.nl
regelgeving
dan is er niets aan de hand, zeker niet als de vergunninghouder
wel voldoet aan de rest van de regels. Gaat het vaker mis, dan
gaan we kijken of er wel een echte thuisbasis is”, licht Karroumi
toe.
LANDCODE
Het invoeren van de landcode in de tachograaf, bij het overschrij-
den van een landsgrens, is bedoeld om de rij- en rusttijden, deta-
chering en de cabotageregels te handhaven. Kouwenhoven: “Het
is zeker niet de bedoeling dat op de grens die code wordt inge-
voerd, doe dat op een parkeerplaats. Maar we gaan kijken hoe de
praktijk wordt.” Koehorst reageert: “Wij zullen zeker niet na de
grens met ons bonnenboekje klaar staan en actief controleren.
We willen best coulant zijn. Maar hoe het in het buitenland is, dat
weet ik niet. Maar het is wel verstandig om die landcode in te
voeren. Word je gepakt, dan kun je strafpunten krijgen in het
ERRU-register.” De nieuwe smarttachograaf met GPS is vanaf
20 augustus 2023 verplicht voor nieuwe trucks en vanaf 31 decem-
ber 2024 als retrofit op alle trucks. Tot die tijd zitten veel bedrij-
ven dus nog vast aan het handmatig invoeren van de landcode.
“De cabotageregeling blijft trouwens in principe hetzelfde, wel is
er een cooling-off van vier dagen die nu geldt”, voegt George
Koehorst toe.
DETACHERING
In het Mobility Package is ook de detachering in het wegvervoer
aangepast. Ghislaine Widera: “De laatste jaren was er een wild-
groei aan regels in veel lidstaten. Nu gaan er uniforme regels
gelden voor ondernemingen die met buitenlandse chauffeurs
goederen vervoeren naar een andere EU-lidstaat of buiten de EU.
Er is – eenvoudig gezegd – sprake van detachering als je cabotage
doet in een andere EU-lidstaat of als je derdelandenvervoer doet
in een andere EU-lidstaat. Bilateraal vervoer is meestal uitgezon-
derd. Er is in de nieuwe situatie één Europese module voor het
indienen van detacheringsverklaringen. Dat gebeurt in een
andere module in het IMI-systeem en moet de administratieve
rompslomp verminderen.” Gegevens die moeten worden
geüpload zijn bijvoorbeeld een bewijs van betaling van loon, de
arbeidsovereenkomst en de tachograafgegevens. ILT is aangewe-
zen om de gegevens te controleren. Chauffeurs kunnen vereiste
documenten online laten zien via een app.
In welke mate worden de nieuwe regels nu gehandhaafd? George
Koehorst: “Handhaving krijgt in principe een meer internationaal
karakter. Lidstaten gaan een gelijke risicoanalyse hanteren en
delen onderling controlegegevens. Wie de regels slecht naleeft,
kan dat in de hele EU terughoren. Ook zullen er gezamenlijke
internationale controles worden gehouden.” “Ook al is Nederland
dan best coulant in de directe handhaving van het nieuwe
Mobility Package, andere EU-lidstaten zijn mogelijk strenger. Zorg
dus als vervoerder goed dat je je zaakjes voor elkaar hebt. Doe je
dat niet, dan kun je jezelf echt lelijk tegenkomen”, sluit Elmer de
Bruin af.
#complex
#package
#handhaving
Aan tafel: Ghislaine Widera van
SZW, Martin Kouwenhoven van
I&W, Elmer de Bruin van TLN,
George Koehorst van ILT en
Smahane Karroumi van NIWO.
24-25-26-27_mobiliteitspakket.indd 26 02-03-2022 14:03