34 | maart 2022 TTM.nl
fleetmanagement
km een aangepaste planning vereist. “Dat is wennen, ook voor de
chauffeur. We hebben ehhh… wel wat incidenten gehad. En
omdat je de auto inzet voor bepaald werk op bepaalde trajecten,
wordt het voor de chauffeur snel saai. We zouden graag opscha-
len.” De CF Electric 6×2 gaat Euser inzetten voor bevoorrading van
fastfoodrestaurants in opdracht van Havi Logistics. “Ook dat
wordt weer een interessante case, want ook de Frigoblock-
koelmotor met multi-temp koeling en de laadklep zijn elektrisch
aangedreven. We zijn benieuwd hoeveel kWh’s dat uit de accu’s
gaat trekken, al horen we van experts dat een airco meer energie
kost dan een koelmotor.”
BUSINESSCASE?
De elektrische DAF’s lopen mee in de DKTI-proeftuin, én de
opdrachtgever betaalt deels mee aan de meerkosten. Spetter:
“Als je puur kijkt naar de kosten van het voertuig, dan kun je die
als de klant meebetaalt nog wel dekkend krijgen. Maar je moet
ook denken aan de laadinfrastructuur. Bij AH zijn we gezegend
met 350 kW laders, maar een heel plein vol kost miljoenen euro’s.
Dat kunnen we hier nooit passend in een businesscase krijgen. Dat
kan alleen als we hier op het industrieterrein met andere bedrij-
ven een laadplein kunnen aanleggen. Dan deel je de kosten en is
TCO-neutraal draaien wellicht wel mogelijk.” Een andere oplos-
sing is kijken naar andere voertuigen. Bas Euser: “We hebben
recent ook kennisgemaakt met de elektrische trucks van Renault.
Die D ZE is een mooie lichte truck, wendbaar en enkel voorzien
van een AC-laadaansluiting. Dat betekent veel minder snel laden,
maar dan zouden we hier op ons eigen terrein laadpalen voor
ongeveer 5.000 euro per stuk neer kunnen zetten. Dat scheelt
nogal in kosten in vergelijking met een DC-snellader.”
STAKEHOLDER
Koninklijke Euser wil gaan voor duurzaamheid. “Als het gaat om
elektrificatie van het wagenpark zoeken we de balans tussen
investering en capaciteit. We hebben Greendeal ZES ondertekend
en maken deel uit van Dutch Fresh-port hier in de regio. We willen
mee in de vaart der volkeren. We hoeven niet zozeer innovators
te zijn, maar dan toch zeker koplopers”, aldus Daniël Spetter. “En
we willen stakeholder zijn in de discussie naar emissievrij trans-
port. We moeten wel, want de beste logistiek, dat is ons bestaans-
recht.”
DEALER
Aan een elektrische truck sleutel je niet zelf. “Maar dat doen we
met geen enkele truck of oplegger uit onze vloot. Alles is onder-
gebracht bij dealers in de regio’s waar we werken. Die kiezen we
‘Een businesscase met een eigen
laadplein? Dat is onmogelijk’
32-33-34-35-36-37_euserwagenparkbeheer.indd 34 02-03-2022 14:05