Pagina 42 van: TTM.nl nr.1 2022

EEN NIEUW BEGIN
Een eerste column. Hoe begin je die? Waar schrijf je over? Blik je
terug, of kijk je vooruit? Er staat voor 2022 tenslotte behoorlijk wat
te gebeuren in de sector.
Zo is inmiddels de tweede fase van het mobiliteitspakket in werking
getreden. Een fase die het nodige voor de transporteur zal gaan
betekenen. Op tachograafgebied dienen nu grenspassages te wor-
den geregistreerd en zijn ook de nieuwe detacheringsregels van
kracht. Een kleine drie weken later heeft de geduchte ‘return-home-
vehicle-rule’ zijn intrede gedaan en geldt er bij cabotageritten een
zogenaamde cooling off-periode van vier dagen. Daarnaast is
Nederland voornemens om ook het voor- en natrans-
port bij intermodaal vervoer onder cabotage te laten
vallen.
Het zijn allemaal regels die moeten gaan zorgen voor
een verbetering van de verkeersveiligheid, gelijk-
waardige arbeidsomstandigheden voor de chauf-
feurs en een eerlijkere concurrentie. Echter, sinds de
dag dat het maatregelenpakket bekend werd
gemaakt is er kritiek. Kritiek die vooral ziet op de
praktische uitvoerbaarheid van het maatregelenpak-
ket. Of beter gezegd, de onuitvoerbaarheid daarvan.
Daarnaast zijn er grote twijfels of de maatregelen
wel het beoogde effect zullen hebben. Men beoogt
namelijk ook het protectionistische beleid in veel
lidstaten tegen te gaan. En juist daar wordt in mijn
optiek de plank met de nieuwe regels voor cabotage
en intermodaal vervoer volledig mis geslagen. Het zal de komende
maanden voer voor discussie zijn.
Ondanks al die ontwikkelingen in het vooruitzicht sta ik ook even stil
bij de gebeurtenissen in 2021. Of beter gezegd, dé gebeurtenis in
2021 die voor altijd in het geheugen gegrift zal staan. Het is 15 febru-
ari 2006. Net uit de banken van de universiteit begin ik mijn eerste
werkdag bij Vallenduuk Transport Advocaten. Het was een bijzon-
dere sollicitatieprocedure. Na een vrij ontspannen gesprek met Han
Vallenduuk schoven zijn dochter Valérie en Patrick Bobeck aan. Het
werden de pittigste momenten die ik ooit in een sollicitatieproce-
dure heb mogen ervaren. Niet zozeer vanwege het juridische vragen-
vuur. Het waren de persoonlijke vragen waarmee mij het vuur aan de
schenen werd gelegd. Patrick was namelijk niet op zoek naar zomaar
een advocaat. Hij was op zoek naar meer. Hij zocht een advocaat die
met onverwachte situaties om kon gaan. Iemand die zich niet
zomaar uit het veld liet slaan. Iemand waar hij op kon bouwen.
Iemand die hij kon vertrouwen. Dat vertrouwen kreeg hij.
Het is 8 juli 2020. Ik zit aan de lunchtafel met Patrick en we discussi-
eren over de vraag of het zojuist aangenomen mobiliteitspakket zal
brengen wat het belooft. ‘Deels’, aldus Patrick. ’Let maar op. Dat ze
die lonen gelijk willen trekken is één ding. Maar waar het straks echt
om zal gaan zijn de belastingen en sociale premies. Dát zal de ‘end-
game’ gaan worden. Mark my words’.
Patrick krijgt gelijk. Zoals zo vaak. Netto onkostenvergoedingen, nu
nog een groot deel van het salaris van de Oost-Europese chauffeur,
zullen straks belast gaan worden. Polen is de eerste en er zullen meer
landen volgen. De sociale dienst in Bulgarije besluit om geen
A1-verklaringen meer af te geven voor werknemers
die in Duitsland gaan werken. ‘Zie je nou, Kevin. Ik
zei het toch. De strijd om de belastingen en sociale
premies is begonnen’.
Het is 11 oktober 2021. Een gitzwarte dag als mij het
verschrikkelijke nieuws bereikt dat Patrick ongenees-
lijk ziek is. Het duurt even voordat het nieuws echt is
ingedaald, maar al snel komt het besef dat het echt
vreselijk mis is.
In de weken daarna leef ik tussen hoop en vrees. Je
klemt je vast aan de kleine lichtpunten die je hoort.
De realiteit is echter bikkelhard. De laatste keer dat
ik Patrick spreek, halen we nog wat herinneringen
op. Onze bezoeken aan Polen. Zo trots dat we daar
een kantoor hebben opgezet. De behaalde successen
in zaken die onmogelijk leken. De compliancy-dien-
sten die we hebben bedacht om transportbedrijven voor te bereiden
op de mobility package. Onze squashavonden. De heerlijke scherpe
discussies aan de lunchtafel. We nemen afscheid met een knuffel en
een boks. ‘Spreek je later gappie’, niet wetende dat dit al de laatste
keer zou zijn.
Patrick Bobeck. De vraagbaak waar je altijd terecht kon. Spitsvondig,
intelligent, een visionair. De laatste nieuwtjes, komende ontwikkelin-
gen, wat de toekomst zou brengen. Niemand wist dit zoals hij. Een
wandelende encyclopedie. Een mentor. De Wikipedia die wél altijd
klopte. Maar deze toekomst had niemand voorspeld. Op 25 novem-
ber 2021 namen we definitief afscheid. Het was een prachtige dienst.
Het is zondag 20 februari 2022. Mijn eerste column voor TTM.nl. Ik
blik vooruit en kijk terug. Het waren mooie tijden. Ik zal je nooit
vergeten en weet dat je er trots op zou zijn dat jouw columns voort-
gezet zullen worden. Al zal het zonder jou nooit meer hetzelfde zijn.
Kevin Vierhout | advocaat-partner te Haarlem, www.vallenduuk.nl
“
“
recht
42 | maart 2022 TTM.nl
42_vallenduuk.indd 42 02-03-2022 14:06