Pagina 55 van: TTM.nl nr.1 2022

Emissievrij door de woestijn?
Toegegeven, het is en blijft een machtig gezicht. Rallytrucks die op
snelheid de woestijn doorsnijden, een sluier van zand opwerpend.
Maar ja, in die sluier van zand is ook niet zelden een rookwolkje te
zien. Minder fraai, al die uitstoot. Het past niet zo bij een truckindu-
strie die uit alle macht probeert te vergroenen en het is, met de hege-
monie van Kamaz, een van de redenen dat TTM.nl online geen aan-
dacht meer besteedt aan de Dakar Rally.
CLIMATE CHANGE
Dit jaar keken we echter met hernieuwde belangstelling naar de
Dakar Rally. De reden: de fraai ogende, door Pininfarina ontworpen
Gaussin H2, een truck die emissievrij rijdt op waterstof en een brand-
stofcel. ‘Racing for Climate Change’ was het motto waarmee de Franse
innovator Gaussin meedeed. In de experimentele TU-1 categorie, bui-
ten mededinging voor de prijzen weliswaar, maar interessant was het
zeker. Niet eerder reed er een geheel emissievrije truck mee in de
Dakar Rally. De Gaussin H2 Racing Truck heeft twee 408 pk sterke
motoren en 380 kWh aan brandstofcellen. Ook heeft de truck nog 82
kWh aan accu’s, voor het leveren van piekvermogen. De tanks van de
H2 kunnen 80 kg waterstof bevatten.
SKATEBOARD
De H2 Racing Truck werd bestuurd door voormalig Dakar-winnaar
Philippe Jacquot. Gaussin CEO Christophe Gaussin fungeerde als team-
manager. Hij kon uit de eerste hand de wijze lessen horen die in de
woestijn werden opgedaan. Zo is er nog wel wat te doen aan de ver-
laging van het gewicht en het zwaartepunt van de truck. Christophe
Gaussin: “We zijn erg trots op onze eerste run in de Dakar, die een
groot succes is voor Gaussin. De H2 Racing Truck heeft de geplande
testroute zonder haperen doorstaan, met een beschikbaarheidsratio
van 99,9 procent. We hebben zelfs enkele van onze eigen verwachtin-
gen overtroffen, met een bewezen actieradius van 400 km, terwijl
onze voorzichtige schatting uitging van een actieradius van ongeveer
250 km. Onze waterstoftruck maakte indruk, met zijn snelheid van 140
km/u gekoppeld aan de stilte van zijn motor. Dat is bijzonder prettig
voor de coureurs. En natuurlijk een fenomenaal koppel, dat het ver-
schil maakte in de duinen. Deze eerste deelname stelt ons tevens in
staat onze eigen voertuigen voor het wegtransport te verbeteren.”
Gaussin werkt namelijk al een tijdje aan platformvoertuigen in de
vorm van een skateboard, waar in principe elke gewenste carrosserie
op kan worden geplaatst. Ze moeten dit jaar op de markt komen.
BIVAK
Gaussin staat voor duurzaamheid. Dat was ook te zien aan het speci-
ale H2 Smart Bivouac waar het team zich tussen de etappes ophield.
De racetruck kon er worden getankt en onderhouden, en het hele
Bivouac was zelfvoorzienend in energie. Een bivak zonder uitstoot en
zonder lawaai dus. Dat werd zeer op prijs gesteld door de overige
deelnemers, die overigens niet zelden even elektriciteit kwamen halen
bij Gaussin. Volgend jaar wil Gaussin met zijn truck meedoen aan het
wedstrijdklassement.
FUTURE
Dat klinkt als muziek in de oren van de A.S.O., de organisatie van de
Dakar Rally, die te langen leste duurzaamheid heeft omarmd. Het
programma ‘DakarFuture’ werd dit jaar gelanceerd. Deze geleidelijke
energietransitie heeft twee hoofdpijlers: de motoren die de auto’s en
vrachtwagens in de race aandrijven en de emissies die verband hou-
TTM.nl maart 2022 | 55
De Dakar Rally is al decennialang een test voor mens en machine. Al stoten die machines wel ongezonde
hoeveelheden smerige stoffen uit. Dat kan eigenlijk niet in een wereld die strijdt voor haar eigen klimaat.
Maar ‘de Dakar’ kijkt zeker ook naar de toekomst.
De toekomst
van Dakar
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: ASO, GAUSSIN, RIWALD DAKAR
54-55-56-57-58-59_gaussin.indd 55 02-03-2022 14:09