58 | maart 2022 TTM.nl
techniek
extra, waarmee de truck extra power heeft als dat nodig is. Het
systeem werkt foutloos, en tijdens de eerste etappe van de editie
van dit jaar zorgde de elektrische aandrijving er zelfs voor dat
Huzink de finish haalde. Gert Huzink: “We hadden een scheur in
de buis tussen de intercooler en de turbo waardoor de dieselmo-
tor amper nog wat deed. Dankzij de kracht van de elektromotor
konden we toch doorrijden en de finish halen. Je kunt dus zeg-
gen dat de hybride techniek niet alleen zorgt voor duurzaam-
heid, maar ook voor een extra back-up!“ In het bivak worden de
accu’s door middel van zonne-energie volledig opgeladen voor
elke stage. Naast Gert Huzink reed dit jaar ook de Japanner
Sugawara met een hybride truck, namelijk een Hino. En het suc-
cesvolle Nederlandse team De Rooy is inmiddels gestart met het
bouwen en testen van een volledig elektrische Iveco-rallytruck,
die in 2023 aan de start van de Dakar Rally moet staan.
GEMEENSCHAPPELIJKE UITDAGING
“Dakar is altijd voor avonturiers geweest. Deze geest van durf
wordt steeds noodzakelijker nu we een beslissende fase ingaan,
die met name in het teken staat van de transformatie van moto-
riseringsvormen. Ambitieuze bedrijven die de visie van het plan
“Dakar Future” onderschrijven, kiezen ervoor om de extreme
omstandigheden die de rally aan de voertuigen oplegt het hoofd
te bieden. Gaussin en ook anderen hebben zich bereid getoond
om deze weg te verkennen en deel te nemen aan deze gemeen-
schappelijke uitdaging. Het zijn dit enthousiasme en deze
betrokkenheid die ons hebben aangetrokken, waarbij de reeds
verworven technologische knowhow en de onderzoekscapacitei-
ten die deze partijen mobiliseren waardevolle troeven zijn om
onze doelstellingen te bereiken”, aldus Yann Le Moënner, alge-
meen directeur van A.S.O.
54-55-56-57-58-59_gaussin.indd 58 02-03-2022 14:09