Pagina 52 van: TTM.nl nr. 1 2023

52 | maart 2023 TTM.nl
werkplaats
PROFESSIONALISERING
“De inhoud verandert dus niet,” zegt Bredewout, “maar voor onze
partners is het wel een stap. Een nieuwe naam op de gevel, de sig-
ning verandert. Daar houden we wel rekening mee en wij facilite-
ren dat. Er is een nieuw brandbook voor TruckXL. Voor 1 april willen
we alle locaties hebben omgebouwd.” Wernsen neemt het weer
over: “Formuletechnisch hebben we ook wel plannen. De afgelopen
13 jaar is er een enorme professionaliseringsslag gemaakt onder
TopTruck. We willen er zijn voor truck- en traileronderhoud van alle
merken. We blijven onze leden optimaal ondersteunen om een zo
goed mogelijke werkplaats te zijn. Die leden groeien overigens nog
altijd in aantal. We begonnen 10 jaar geleden met 36 leden, nu heb-
ben we er meer dan 50.”
COMPLEMENTAIR
De transportsector verandert snel. “De schaalvergroting bijvoor-
beeld zorgt ervoor dat grote transportbedrijven vragen om een
landelijke dekking van ons TruckXL-netwerk. Je bent dan als univer-
sele werkplaats alleen maar relevant als je onderdeel bent van een
netwerk en meerdere merken aankan, het liefst ook nog met opleg-
gers erbij. Dat past prima bij onze formule. En de ondernemer die
nog zelf een werkplaats heeft, kan bij ons terecht voor FleetXL.
Voor ondersteuning en een stukje overzicht. Belangrijk als je stuurt
op TCO. We zien ook ondernemers die op de merkdealer vertrou-
wen voor het onderhoud aan trucks, maar ook bij ons komen voor
de oplegger. De dealer sluit ons niet uit, en andersom is dat ook het
geval. Het is wel zo dat er minder dealers komen en dat ze van
karakter veranderen. Het worden vaker aflevercentra. Er is echt
volop ontwikkeling in de markt, en wij kunnen gewoon prima ser-
vice leveren voor zoveel mogelijk uptime van het materieel”, legt
Wernsen uit. De TruckXL-werkplaatsen kunnen veel van wat de
merkdealers ook kunnen. “Maar het is niet zo dat er een harde
concurrentiestrijd is tussen TruckXL en de merkdealer. We vullen
elkaar aan en een goede relatie met een dealer is dan ook handig.
Zo kan een dealer een oplegger bij jou kwijt als het nodig is, en
andersom kun je als TruckXL naar een dealer voor een software-
update waar je niet uitkomt. Je hebt de dealer ook nog voor garan-
tiegevallen, want dat kunnen we als TruckXL niet, garantie indienen
bij de fabrikant.”
MINDSET
De Covid-19-pandemie heeft ook een verandering teweeggebracht
in hoe vervoerders met hun voertuigen omgaan. “Door de onzeker-
heid van de afgelopen jaren stelden vervoerders de vervanging van
hun vloot uit. Daardoor was er meer onderhoud en vervanging van
onderdelen nodig. Goed voor onze business, maar je ziet ook dat de
mindset wat veranderd is. Ik was laatst nog bij een vervoerder die
zei: ‘Langer doorrijden met de trucks is helemaal zo gek nog niet.
Pas na vijf jaar ga ik er goed geld mee verdienen’”, vertelt Wernsen.
INNOVATIE
Het aantal elektrische trucks in Nederland groeit langzaam, maar
gestaag. Is TruckXL er klaar voor om de e-Truck in de universele
werkplaats te ontvangen? Bredewout: “Het komt er aan, maar het
blijven natuurlijk voertuigen met onderhoud. Kantel de cabine
50-51-52-53-54-55_truckxl.indd 52 06-03-2023 12:24