54 | maart 2023 TTM.nl
maar, dan zie je nog steeds veel onderdelen waar je toch regel-
matig naar moet kijken. Koelsystemen, filters, leidingen, dat
moet toch regulier geserviced worden. Bij elke technische inno-
vatie verdwijnt onderhoud, maar daar komt wat anders bij.
E-trucks zijn zwaarder, dus wat is de belasting van remmen en
banden? De eerste onderzoeken wijzen er op dat er zelfs meer
uren in de werkplaats worden doorgebracht.” Dit jaar worden
alle TruckXL-werkplaatsen geïnventariseerd op wat er moet
gebeuren voor processen, equipment en opleiding. “Sommige
leden zijn er al mee bezig, maar we willen harmonisering van
processen, zodat we helemaal klaar zijn als de e-trucks op grote
schaal de werkplaats in komen.”
WISKUNDE ÉN NATUURKUNDE
Het tekort aan technisch personeel is nog altijd schrijnend, ook
bij de TruckXL-werkplaatsen. “Een monteur minder kun je met-
een merken aan je omzet, want je kunt minder werk aanne-
men”, zegt Wernsen. “We ondersteunen de TruckXL-partners
met het plaatsen van vacatures. Ik heb afgelopen jaar ook zelf
vmbo-scholen bezocht. Jonge mensen interesseren voor truck-
techniek, zeggen dat er een baangarantie is.” PartsXpert
Benelux gaat in 2023 haar TruckXL-leden wel actief helpen met
arbeidsmarktcommunicatie in de eigen omgeving. “Want de
truckbranche moet meer zichtbaar worden bij de jeugd.”
Wernsen noemt nog een interessant detail dat hij bij scholen
oppikte. “Om in de techniek te kunnen werken, moet je wis-
kunde én natuurkunde in je vakkenpakket hebben. Bij die com-
binatie haken veel jongeren af. Terwijl veel van die jongens wel
thuis aan brommers sleutelen. Daar zou Den Haag best eens over
mogen nadenken.”
Met 50 TruckXL-vestigingen in Nederland lijkt het netwerk dicht,
maar er zijn toch nog wel wat ‘witte vlekken’. “In Rotterdam en
Utrecht is de dekking dun, omdat daar heel veel werkplaatsen
zijn die wel opleggers kunnen servicen, maar geen trucks”, legt
Bredewout uit. In België zijn nu vier TruckXL-werkplaatsen, en
dat aantal willen wij verder uitbreiden. “Zoals we al eerder zei-
den, de truck- en transportsectoren veranderen snel. Het is onze
taak om ons adaptief vermogen aan te wenden om er zo goed
mogelijk te zijn voor onze leden. Zij krijgen van ons de tools om
hun klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.”
werkplaats
50-51-52-53-54-55_truckxl.indd 54 06-03-2023 12:24