Pagina 65 van: TTM.nl nr. 1 2023

1
To go electric or not to go electric? Iedere ondernemer die een
nieuwe bestelauto wil aanschaffen stelt zich inmiddels deze vraag.
En terecht, want vanuit Den Haag wordt gesuggereerd dat niet-
elektrisch rijden straks écht niet meer kan. Steden mogen vanaf
2025 zero-emissiezones in hun stad aanwijzen, maar er is een uit-
loopfase voor diesel tot 2030. Wie wil bijdragen aan een betere
leefomgeving kan de stap naar een elektrische bestelauto ook nu
al wagen, want het aanbod groeit snel.
PICK-UP?
Ford bijvoorbeeld heeft goed de pas erin met de elektrifi catie van
haar bestelauto’s. Deze E-Transit verscheen als eerste op het
toneel, eind dit jaar staat E-Transit Custom bij de dealer. En we
horen geluiden dat de spectaculaire F-150 Lightning, de
Amerikaanse elektrische pick-up, wellicht naar Europa komt.
ECO
Een elektrische bestelauto is veel meer dan alleen een voertuig. Hij
past in een systeem. Een ecosysteem dat in ons geval Ford Pro
heet. Ford Pro moet het ondernemers zo makkelijk mogelijk
maken elektrisch te gaan rijden. Ford Pro bestaat uit vijf zuilen:
voertuigen, oplaadtechniek, software, service en fi nanciering. Het
is een compleet servicepakket, waarmee Ford laat zien dat het
daadwerkelijk om de klant en de elektrifi catie van zijn wagenpark
geeft.
ACHTERUIT
De E-Transit is naar onze redactie gekomen in een fraaie blauwe
lakkleur. In de grille zien we ook blauw, wat subtiel aangeeft dat
het gaat om een elektrische versie van de Transit. In de grille zit
ook de laadaansluiting, goed voor 11 kW. DC Snelladen kan tot
115 kW. De laadaansluiting aan de voorzijde betekent dus altijd
met de neus bij de laadpaal parkeren, en als je klaar bent voorzich-
tig achteruit manoeuvreren. De achteruitrijcamera van de E-Transit
komt dan goed van pas. Onze testauto heeft met 330 cm de kleinst
mogelijke wielbasis. De carrosserie is L2 (553 cm) lang en H2 (250
cm) hoog. Dat zijn de minimale afmetingen van de E-Transit geslo-
ten bestelauto. De carrosserie van dit model gaat al een tijdje mee,
maar ziet er nog altijd modern uit.
MODERN
Ook het interieur van de E-Transit ziet er modern uit en heeft
goede stoelen en veel opbergruimte. Midden op het dashboard
staat een groot 12 inch scherm, met het SYNC 4 infotainment-
systeem en heel veel informatie over de status van de accu’s. Er zijn
ook drie rij-instellingen, om zelf te bepalen wat de inzet van de
elektrische aandrijving doet. De elektromotor van de E-Transit is er
in twee vermogens, wij hebben de kleinste van 135 kW of te wel
184 pk. Er is 430 Nm aan koppel beschikbaar. Het accupakket is 68
kWh groot. Opvallend en handig in de cabine is de draaiknop voor
de automatische transmissie. Met de L-knop in het midden wordt
de regeneratie in werking gesteld. Die regeneratie zelf afstellen
kan niet. De achterwielophanging van de E-Transit is aangepast
om plek te bieden aan de elektromotor, en de ophanging is nu
onafhankelijk.
PROPOWER
De laadruimte van de E-Transit is 9,3 m3 groot. Niet de grootste in
deze klasse, maar de E-Transit heeft wel een nuttig laadvermogen
van 1.041 kg. Wie een trekhaak monteert, mag er een geremd
TTM.nl maart 2023 | 65
1. De Ford E-Transit is lekker groot en emissievrij, dus heel welkom in de stad.
2. Het interieur is ruim, comfortabel en voorzien van voldoende opbergruimte.
3. De draaiknop voor de bediening van de automatische transmissie. De L is om stroom
terug te winnen.
4. 9,3 kuub aan laadvolume en 1.041 kg aan laadvermogen. Dat is erg netjes.
TTM.nl was eind 2021 de eerste die met de Ford E-Transit, een
echt grote elektrische bestelauto, mocht rijden. Inmiddels heb-
ben we al heel wat kilometers afgelegd met dit model, maar nu
hebben we de E-Transit gestrikt voor een echte test.
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK
3
2
4
64-65-66-67_forde-transit.indd 65 06-03-2023 10:55