Pagina 24 van: TTM.nl nr. 2 2016
24 | mei 2016 TTM.nl
management
zijn. Het is niet zo zwart-wit als soms geschetst
wordt.”
Het werven van chauffeurs voor internationaal trans-
port is geen makkie, horen wij vaak. Hoe ervaar jij
dat?
“Dat klopt, zeker als je een bepaald kwaliteitsniveau
wilt behouden. Onze markt is vanaf 2010 weer naar
een goed niveau gestegen en vanaf dat moment zijn
wij op zoek gegaan naar personeel. We zien het aan-
bod aan chauffeurs echter hard achteruit lopen, zeker
in Nederland, België en het Roergebied, en zelfs in het
Oostblok. We worden echt gedwongen om in de
grootste landen waar wij op rijden lokaal chauffeurs
te zoeken, zoals in Frankrijk, Spanje en Italië. Zoals ik
net al zei, wij zien dat steeds meer West-Europese
chauffeurs maar één week van huis af willen en chauf-
feurs uit het Oostblok maar twee weken. Dat past
totaal niet bij ons werk. In een gemiddelde rit door-
kruisen wij 11 à 12 landen. Het duurt gemiddeld
12 dagen voordat de chauffeur weer op zijn vertrek-
punt komt om naar huis te gaan. Vergelijk dat maar
eens met de jaren negentig. Zoals we toen werkten
waren chauffeurs 5 of 6 dagen in de maand thuis.”
En dan heb je ook nog eens heel specifiek werk voor
die chauffeurs.
“Ja. Als een nieuwe chauffeur bij ons begint, duurt het
minimaal 3 weken en gemiddeld 4 weken voordat hij
zelf een transport bestuurt. Eerst wordt alles van A tot
Z uitgelegd en voorgedaan. Er wordt heel veel getraind
op het laden en lossen van de trucks en tractors. We
zien dat dan eigenlijk al minimaal de helft van de
mensen afvalt omdat het fysiek zwaar werk is. Gaat
dat wel goed, dan gaat de chauffeur de eerste twee
weken met een mentorchauffeur mee op pad, om
hem de fijne kneepjes van ons werk uit te leggen. Wij
rijden rond met dure lading, vier trucks kosten al snel
300.000 euro en vier tractoren al snel 450.000 euro.
Schade is snel gemaakt omdat wij voor 80 procent met
‘Ik kan alleen Dakar rijden als ik het bedrijf heb’
20-21-22-23-24-25_managementgerardderooy.indd 24 13-04-16 12:59