Pagina 36 van: TTM.nl nr. 2 2016
36 | mei 2016 TTM.nl
fleetmanagement
trucks een multimerkstrategie en wil hij best van merk
wisselen, bij de bulkopleggers is hij merktrouw.
“Spitzer en Feldbinder, dat zijn de merken waar wij al
lang mee werken”, vertelt Limpens. “Ze gaan ook
makkelijk 25 tot 30 jaar mee. Voor vloeistofvervoer
kiezen we heel bewust voor Van Hool. Na een werkbe-
zoek aan de fabriek waren we overtuigd dat dit de
beste bouwer was voor onze ADR-trailers.”
MiNder druk
Limpens Elsloo neemt zelf het onderhoud van het
gehele wagenpark voor haar rekening. Is dat nog wel
mogelijk in deze tijden van geavanceerde Euro
6-trucks? “Ja, dat kan zeker”, zegt Limpens een beetje
fel. “Wij hebben altijd alles in eigen hand gehouden.
We hebben hier kennis en ervaring genoeg. Het geeft
flexibiliteit en het legt minder druk op onze planning.
Bovendien zie ik bij dealers dat ze soms beslissingen
nemen op basis van hun eigen commerciële strategie,
en niet puur op onze behoeften. Nu kunnen we zelf
de afweging maken om nog een relatief grote inves-
tering te doen bij een oudere auto. Bij de Euro 6-ten-
der hebben we ook de onderhoudstarieven van elk
merk naast elkaar gelegd. Daaruit bleek zeer duidelijk
dat we met eigen onderhoud stukken goedkoper
waren.” Smeets, al sinds 2007 chef werkplaats, vult
aan: “Het eigen onderhoud is ook mogelijk door onze
moderne werkplaats. Die is minstens zo goed ingericht
als die van een dealer. Er is maar één put, voor de APK.
Voor de rest werken we met stempels en mobiele hef-
kolommen. Het geeft rust en ruimte in de werkplaats.
We hebben ook alle uitleesapparatuur, we zijn echt
zelfvoorzienend.” Limpens, grijnzend: “Eehh, zelf-
voorzienend ja, op één klein dingetje na. De keuring
van ADR-opleggers, dat mogen we niet zelf doen, dat
doet de RDW. Maar dat is onze buurman, dus mis-
schien moeten we maar eens een kopje koffie gaan
drinken.”
kooi
Limpens houdt de vinger aan de pols wat betreft de
vloot en haar prestaties. Zo wordt de bandenspanning
elke dag gemeten met een Ventech bandenspannings-
systeem. Smeets: “Bij het oprijden en verlaten van het
terrein rijden alle trucks en trailers er overheen en
krijgen we direct alle metingen binnen in de compu-
ter. Is er onderspanning, dan kan de chauffeur zelf
bijpompen. Is de spanning lager dan 6,5 bar, dan gaat
de band naar een specialist. We hebben ervaren dat
bijpompen van een band onder die spanning, ook in
‘Met Euro 6 brandstofbesparingen
van 8 tot 10 procent’
34-35-36-37-38-39_wagenparkbeheerlimpens.indd 36 13-04-16 14:17