Pagina 50 van: TTM.nl nr. 2 2016

50 | mei 2016 TTM.nl
management
werken met al die DAF-collega’s die het hart aan de
onderneming en aan de producten verpand heb-
ben. En laten we eerlijk zijn: wat we hier met zijn
allen doen, is natuurlijk ook uniek. Prachtige pro-
ducten ontwikkelen, produceren en verkopen. DAF
is een schoolvoorbeeld van hoe succesvol de maak-
industrie in Nederland kan zijn. Ik ben trots op het
complete Euro 6-programma dat we de afgelopen
jaren op de markt hebben gebracht. Op de enthou-
siaste reacties van vervoerders daarop. Over de
betrouwbaarheid, de kwaliteit en het brandstofver-
bruik. De economie trekt dan wel voorzichtig aan en
de vrachtvolumes bevinden zich op een mooi
niveau, dat neemt niet weg dat het realiseren van
rendement voor onze klanten belangrijker is dan
ooit. Dan geniet ik van elke order die we binnenkrij-
gen, omdat vervoerders weten dat DAF hen daar
uitstekend bij helpt. Voor mij waren er veel hoogte-
punten de afgelopen jaren: de productie van de
1 miljoenste truck in Eindhoven, de start van de
bouw van een nieuwe cabinelakstraat in Westerlo,
maar ook het feit dat onze kwaliteitsscores zo’n
twee jaar na de introductie van Euro 6 zelfs al beter
zijn dan die van de laatste Euro 5-modellen. Euro 6
stond voor het grootste investeringsproject in de
geschiedenis van onze onderneming en het meest
uitdagende. Als je dan al zo snel na de introductie
nieuwe records zet in kwaliteit, is dat een wereld-
prestatie. En dieptepunten? Weliswaar was ik toen
nog directeur Financiën, maar een dieptepunt was
natuurlijk de economische recessie die de gehele
sector in 2008 en 2009 trof. Veel ondernemingen
klaagden dat ze 20 procent omzetverlies hadden,
wij hadden op een gegeven moment nog maar 20
procent omzet over…”
Hoe staat DAF er momenteel voor?
“2015 was een goed jaar. Het economische herstel
had een goed effect op de truckverkoop. Boven de
zestien ton werden er 269.000 geregistreerd, een
groei van 19 procent. DAF kon profiteren van die
groeiende markt. Voor de CF en XF boekten we 30
procent meer orders dan in 2014. De productie
steeg met 50 procent in slechts vier maanden. Dat
hebben we nog nooit meegemaakt. In totaal maak-
ten we vorig jaar 41.000 CF en XF en 9.700 LF trucks.
Ons marktaandeel groeide in vrijwel alle Europese
landen. In Duitsland zelfs naar 10,8 procent.
Duitsland is nu eenmaal de grootste markt, en als
we ons middellangetermijndoel van 20 procent in
het zware segment willen halen, moeten we daar
nog wel verder groeien. 20 procent ja, maar voor
komend jaar gaan we uit van een Europees markt-
aandeel van 16 procent. Dat moet kunnen met onze
steeds zuiniger trucks, dankzij nieuwe motorconfi-
guraties en technologieën als Predictive Cruise
Control, Predictive Shifting en EcoMode. En ook de
Silent-versies van onze trucks worden zeer op prijs
gesteld.”
Wat wordt je precieze functie in de VS? Moet de
nieuwe president-directeur Feight nu rapporteren
aan jou?
“In de VS word ik bij Paccar senior vice president
met verantwoordelijkheid voor een verdere uit-
bouw van Paccar Parts en inderdaad DAF Trucks. Het
spreekt voor zich dat ik in mijn nieuwe functie nog
meer de mogelijkheid krijg om mee te denken over
het beleid en de strategie van Paccar wereldwijd.
Een prachtige uitdaging! Ja, Preston Feight gaat aan
mij rapporteren. Hij brengt veel ervaring met de
mondiale truckmarkt met zich mee. Vergeet niet dat
Kenworth binnen Paccar ongeveer even groot is als
DAF.”
Wat betekent de functieverandering voor je per-
soonlijke leven? Ga je wonen in Seattle?
“De verandering van functie betekent dat ik in
Seattle of omgeving ga wonen. Ik ken daar natuur-
lijk al goed de weg. In mijn nieuwe functie zal ik –
‘We hadden nog maar 20 procent omzet over’
#seattle
#uitdaging
#trots
48-49-50-51-52_interviewharrieschippers.indd 50 13-04-16 14:24