UIT DE KLAUWEN
Als van nature nieuwsgierig persoon volg ik ambtshalve social
media op de voet. Zo ook het Twitter-account van Inspectie
Leefomgeving & Transport, afdeling wegvervoer (@ILT_
Wegvervoer). Ik zie begin april een reeks verontruste tweets over
vastgestelde overtredingen bij controles. Op 1 april: een chauffeur
die op de tachokaart van zijn werkgever rijdt. Zelfde controle,
zelfde dag: chauffeur zonder kaart, transport zonder vergunning.
Volgende dag, controle in Aalsmeer: manipulatie van de tacho,
inclusief afstandsbediening. 4 april: een heterdaadje manipulatie
tachograaf. Later die dag: bij het doormeten van een tacho zijn
alle waardes fout. Truck naar dealer gestuurd. En die avond nog
twee chauffeurs die de tachokaart van hun collega gebruiken. Ik
maak er een artikel van met als strekking: ‘manipulatie tacho en
ontduiking rij- en rusttijden schering en inslag’. Had ik niet mogen
zeggen, blijkt uit de reacties uit de branche. Zo zijn er ook veel
controles waar geen fraude wordt vastgesteld, zegt iemand. Een
ander vindt het ‘opgeblazen mediapraatjes’. ‘Bullshit-bericht’,
hoor ik ook nog en iemand wijst me er op dat niet alles wat ILT
tweet juridisch overeind blijft. De inhoudelijke reacties kan ik best
begrijpen. Natuurlijk is niet iedereen fout. Ik ken genoeg trans-
portbedrijven met een ongeschonden blazoen. En ook de contro-
leurs maken fouten. En toch: als ILT controleert, is het blijkbaar
dag-aan-dag raak. Misschien dat iemand met een foutieve invoer
er nog mee wegkomt, maar een afstandsbediening, een kastje
voor de kitasgever, dat is toch doelbewuste fraude? Daar zou
iedereen in het transport verontwaardigd over moeten zijn, maar
blijkbaar zijn we er zo aan gewend, dat deze criminele praktijken
ons niet meer echt raken. Waar is het rechtvaardigheidsgevoel,
waar is het fatsoen? En waar de sterke arm van de wet? Want
deze controles van ILT zijn slechts het topje van de ijsberg. Dat zeg
ik niet, dat zei ILT al aan het begin van het jaar, in haar signaalrap-
portage. De tachofraude is volgens ILT zo geavanceerd dat het
niet meer te handhaven is. En wie toch gepakt wordt, neemt de
boete vaak voor lief. Kortom: het loopt echt uit de klauwen en er
is niks aan te doen. Of toch: wanneer gaan ILT, KIWA en NIWO nu
eens echt aan de slag met de koppeling van hun systemen?
Arjan Velthoven | Hoofdredacteur TTM.nl
#fraude
#signaal
#vergunning
“
“
10 | april 2019 TTM.nl
editorial
10_editorial.indd 10 10-04-19 12:25