Met een geplande Brexit op vrijdag 29 maart 2019
ging TTM.nl maandag 1 april bij Heebink op bezoek.
Maar die afspraak werd ingehaald door de realiteit,
zoals eigenlijk alles als het om de Brexit gaat. Toch
lieten we de afspraak doorgaan, om te horen hoe
Heebink zich voorbereid heeft op de Brexit. Aan tafel
zit het complete managementteam: Cees Heebink,
Paul van Lier en Eric van Wijnen.
J. Heebink Logistic Services bestaat in 2020 vijftig jaar.
“In 1970 begon mijn vader Jan Heebink met contai-
nertransport. Met één vrachtwagen. Nu hebben we
80 auto’s en rijden we in de Benelux, de Duitse Ruhr
en het Verenigd Koninkrijk. Met Groot-Brittannië is
mijn vader ook begonnen. In 1980 was er een haven-
staking. Belden de shortsea-klanten mijn vader op,
want hun goederen moesten toch naar Engeland. Zo
zijn we begonnen als ‘Engelandvaarder’. Vijf jaar
geleden overleed mijn vader. Veel te vroeg”, zegt zijn
zoon Cees Heebink, managing director. Anno 2019 is
J. Heebink Logistic Services actief in lengtetransport,
Multi-temperatuurcontrolled vervoer, warehousing,
groupagevervoer, dubbele-vloertransport, kooiaap-
transport en LZV-transport. J. Heebink heeft 140 me-
de werkers, van wie 130 in Nederland, die zijn
ge stationeerd op de vestiging in Veenendaal. En tien
in het Verenigd Koninkrijk, waar Heebink in Man-
chester en Milton Keynes twee eigen vestigingen
heeft.
23 juni 2016. De dag van het Brexit-referendum.
Gingen meteen alle alarmbellen af na het ‘ja’?
Eric van Wijnen, marketing & sales manager: “Nee,
eigenlijk niet. We waren wel zeer verbaasd, want van
zakenrelaties kregen we eerder te horen dat het refe-
rendum geen schijn van kans maakte. Toen het toch
zo was, hebben we ons even achter de oren gekrabd
en zijn toen aan de slag gegaan. We doen naar
Engeland meer dan 100 rondritten in de week, dus
een impact zou er zeker zijn. We zijn gaan werken
aan onze douaneformulieren, want dat wilden we
zeker zelf gaan doen. En de certificaten AEO, IFS en
BRC hebben we behaald.”
En dan zijn alle ogen gericht op 29 maart 2019, en die
datum wordt het dan niet. Uitstel.
Cees Heebink: “Uitstel is zo erg niet. De voortduren-
de onduidelijkheid, dat is veel erger. Komt er een
deal, komt er geen deal, hoe gaan procedures aan de
grens straks lopen? Het is al drie jaar lang onzeker-
heid en het houdt maar niet op. Eindeloos overleg
tussen Brussel en het VK…. Maar we blijven de vinger
aan de pols houden, want we willen het best voorbe-
TTM.nl april 2019 | 13
De Brexit heeft de gemoederen in de
transportsector de afgelopen twee-
enhalf jaar flink beziggehouden.
Men spreekt van een Brexit-chaos.
Maar hoe zit het met transportbedrij-
ven die elke dag op Engeland rijden?
TTM.nl ging op bezoek bij J. Heebink
Logistic Services om een punt te zet-
ten achter de voorbereiding. Althans,
dat was de bedoeling.Brexit proof
(maar in de wacht)
J. Heebink Logistic Services, Veenendaal
TEksT: ArjAn VelthoVen | FoTo’s: KooS GroeneWolD, heeBInK, eUroPeAn PArlIAMent
12-13-14-15-16-17_managementheebink.indd 13 10-04-19 12:25