Pagina 14 van: TTM.nl nr. 2 2019

14 | april 2019 TTM.nl
management
reid zijn op elk scenario. Aan de andere kant: de laatste jaren was
naar Engeland gaan ook al geen pretje. De controles werden
steeds strenger, onder meer door verstekelingen. De Franse doua-
neacties zijn ook een ramp. En de Britten hebben hun Transitional
Simplified Procedures (TSP) nog niet goed geregeld. Er worden
horrorscenario’s geschetst, maar hoe het straks echt gaat, dat
weten we dus nog niet!”
Maar ik neem aan dat jullie je goed voorbereid hebben…
EW: “Ja, natuurlijk, zo goed als we kunnen. We zijn in principe
Brexit-proof. Als het terugtredingsakkoord het toch nog haalt en
alles grotendeels, wat betreft grensperikelen, bij het oude blijft,
of bij een bilateraal verdrag voor wegtransport, en ook bij een
harde Brexit. Document-technisch zijn we klaar. Alle douaneaf-
handelingen houden we in eigen hand. Daar hebben we nieuwe
BV’s voor opgericht, in Nederland en Groot-Brittannië. In
Manchester hebben we een extra medewerker aangesteld om
alles te stroomlijnen, hier in Veenendaal hebben we iemand die
fulltime met de Brexit bezig is.”
Voordat de Brexit er dan is, in wat voor vorm dan ook, ben je dus
ook al heel wat geld kwijt.
Paul van Lier, controller: “Dat klopt. Dat loopt al gauw in de tien-
duizenden euro’s. En daar zit ook het probleem. Je kunt je als
bedrijf wel perfect willen voorbereiden, maar dan geef je wellicht
geld uit aan zaken die straks helemaal niet nodig blijken. De kos-
ten die we nu gemaakt hebben, zijn voor opleidingen en soft-
ware. Die software is nog niet optimaal, maar voldoende.
Optimaliseren doen we pas als we weten welke kant de Brexit op
draait. Maar ook een harde Brexit kunnen we nu voorlopig aan.”
En klanten, zijn die ook al helemaal klaar voor de Brexit, in welke
vorm van ook?
EW: “Die zitten ook te wachten op wat er uiteindelijk gaat gebeu-
ren. Grote bedrijven bereiden zich goed voor, maar kleinere zijn
wat zorgelozer. ‘We wachten het nog even af’, horen we vaak als
we ze erop wijzen dat het hebben van een EORI-nummer noodza-
kelijk is, of dat ze moeten regelen dat ze aangifte bij de douane
kunnen doen. Ze denken dat wij het wel regelen, maar dat kan
maar ten dele. Die afwachtendheid is wel opmerkelijk ja, het zit
ergens tussen zorgeloosheid en naïviteit.”
Jullie rijden ook op Ierland. Wat heeft dat voor gevolgen van de
Brexit?
CH: “Voor Ierland is er nog niets geregeld. Net als Noord-Ierland,
wat natuurlijk centraal staat in de hele discussie. Ik kijk wel met
angst naar de situatie daar tussen Noord-Ierland en Ierland. Er is
niet veel voor nodig om daar de vlam in de pan te laten slaan.
Maar ook in het VK is maatschappelijke ontwrichting mogelijk.
Kijk maar eens hoe er gehamsterd is daar. We hebben het de eer-
ste maanden van 2019 echt megadruk gehad, omdat consumen-
ten en bedrijven voorraden aan het aanleggen zijn. Warehouses
daar puilen uit. Zeker bij een harde Brexit gaan we echt nog wat
beleven daar. Iemand zei me laatst dat er anderhalve eeuw gele-
den in een situatie als deze gewoon een burgeroorlog was uitge-
‘We weten nog steeds niet waar we
aan toe zijn’
12-13-14-15-16-17_managementheebink.indd 14 10-04-19 12:25