Pagina 19 van: TTM.nl nr. 2 2019

De IAA van 2016. Op die vakbeurs werd de Volkswagen e-Crafter aan
de wereld gepresenteerd. Wereldnieuws natuurlijk, maar daarna
moesten we ruim twee jaar wachten op de èchte marktintroductie.
Maar nu is het dan zover: de e-Crafter staat bij de dealer en is te koop.
Rijden met de e-Crafter hebben we al eerder gedaan, vorig jaar al, dus
willen we dit keer de auto echt in de praktijk uittesten. Daarom vroe-
gen we Volkswagen om een e-Crafter die ‘geladen’ is. Verkeerde
woordkeus bij een elektrische bestelauto, zo blijkt, want bij ontvangst
van de e-Crafter zitten de accu’s tjokvol, maar de laadruimte is leeg….
Dan maar met een lege auto op weg. Maar voordat we dat doen, kij-
ken we eerst nog eens goed naar het voertuig. De e-Crafter is natuur-
lijk de grootste besteller van VW, maar onze testauto is maar liefst
6 meter lang en 259 cm hoog. De e-Crafter is namelijk alleen in L3H3-
confi guratie leverbaar, met een wielbasis van 364 cm. Deze e-Crafter is
dus groot, maar dat betekent ook een laadvolume van bijna 11,5 kuub.
De laadruimte is overigens uitstekend verlicht met vier led-lampen. Het
laadvermogen van onze test e-Crafter ligt op 1.098 kg. Samen met het
eigen gewicht van maar liefst 2.402 kg komen we dan uit op 3.500 kg
totaalgewicht. U wilt nog meer? Dat kan. Er is ook een e-Crafter met
een totaalgewicht van 4,2 ton. Het laadvermogen stijgt dan naar circa
1.800 kg. Door een speciale regeling van de overheid kunt u aanvragen
of u zo’n 4,2-tons elektrische besteller toch met B-rijbewijs mag rijden.
Vanaf mei 2019 aan te vragen bij de RVO. Let wel op, want er zitten
diverse voorwaarden aan vast.
NETJES
We mikken voor vertrek nog even een blik op de 136 pk sterke elek-
tromotor en duiken onder de auto om te kijken naar het 344 kg zware,
netjes weggewerkte accupakket. Het heeft een capaciteit van 35,8
kWh.
Rijden met de Volkswagen e-Crafter is genieten. Niet alleen omdat de
decibelmeter zelfs bij 80 km/h amper boven de 65 decibellen uitkomt,
maar vooral omdat het heerlijk rijdt. De auto ligt, mede door de plaat-
sing van de batterijen, als een blok op de weg. De elektromotor werkt
sterk samen met de automatische transmissie en legt het koppel altijd
maximaal op de weg. Binnen 10 seconden zitten we op 80 km/h, al
moet je met een elektrische auto eigenlijk niet willen racen. Dat gaat
namelijk ten koste van de stroom en dus de actieradius. In de stad kun-
nen we volop de e-Crafter uitproberen in de omgeving waar hij voor
bedoeld is. Wat opvalt, is dat de recuperatie van energie bij afremmen
niet zo sterk is als bij andere auto’s, en de mate van recuperatie is ook
niet in te stellen. Ook een Eco-knop voor energiebesparing vinden we
TTM.nl april 2019 | 19
1. De Volkswagen e-Crafter is met zijn 173 km (WLTP) actieradius het meest op zijn plek in
een stedelijke omgeving.
2. Het interieur van de e-Crafter is gelijk aan dat van de gewone Crafter.
3. De laadruimte heeft hetzelfde volume als de normale Crafter. Deze 3,5-tons e-Crafter
mag 1.098 kg meenemen.
4. Even aan de lader bij de plaatselijke Jumbo. De laadprocedure en de mogelijkheden
zijn even wennen.
In een poging het klimaat zoveel mogelijk te
beschermen verschijnt momenteel de ene na de andere
elektrische auto op de markt. Er is nu zelfs keus uit
elektrische bestelauto’s. Volkswagen brengt nu in
Nederland haar e-Crafter op de markt. Hoe bevalt zo’n
elektrische besteller in de praktijk?
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL
3
2
4
18-19-20-21_bestellervwecrafter.indd 19 10-04-19 13:20