TTM.nl april 2019 | 25
Eind 2017 kwam Scania vrij onverwacht met een hele range aan
stadstrucks voor tal van toepassingen. Eerder mochten we er al
mee rijden in Zweden, nu is het tijd voor de eerste proeve van
bekwaamheid op onze eigen testroute.
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK
Scania P 280 B4x2NA
motor – power – force – motion – drive
De G, de L, en de P. Drie cabinevarianten presenteerde Scania in december 2017.
We reden in 2018 alle drie de cabines al in en rond Södertälje, thuisbasis van
Scania. Vandaag is het de beurt aan de P-cabine om met TTM.nl op pad te gaan.
Niet in Zweden, maar gewoon in Nederland en wel op onze nationale testroute.
Startpunt: Deventer. Daar staat in de vroege ochtend een Scania klaar in een
kleur die zelfs in de ochtendschemering goed opvalt: kanariegeel (Ochre Yellow
volgens de brochure). De aanblik van de Scania met P-cabine is goed. Hij gelijkt
goed met de rest van de Scania-range, en ook al is deze cabine kleiner dan een R
of een S, de verhoudingen zijn goed gebleven. Fraai zijn de koplampen met het
streepje led-dagrijverlichting. Onderaan steekt de bumper licht naar voren, han-
dig om al te grote schades te voorkomen. Onze testauto heeft een 4×2-configu-
ratie, met dubbellucht achter en een citybox-opbouw. De truck alleen weegt
6.029 kg, met opbouw komen we op 9.060 kg en geladen en wel weegt onze
auto 17,2 ton. Voordat we vertrekken, vragen we testchauffeur Johan toch om
even de cabine te kantelen, want de motor, dat is iets bijzonders bij deze Scania.
p:Machinery
24-25-26-27-28-29_testscaniap280.indd 25 10-04-19 13:21