Pagina 27 van: TTM.nl nr. 2 2019

TTM.nl april 2019 | 27
De keuze voor
deze Cummins-
motor is een
goede. We
halen er een
prima verbruik
mee.
Chauffeurs
nodig voor de
distributie? Dit
is een wel heel
fijne werkplek,
met echte
Scania-looks.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Scania
Type
P 280 B4x2NA
Motor
Type
DC07
Slagvolume
6,7 liter
Vermogen
280 pk / 1.900 omw./min.
Koppel
1.200 Nm bij 1.050 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
Scania GR875 OptiCruise
Banden voor
Conti Hybrid HS3 315/70 R 22,5
Banden achter
Conti Hybrid HD3 315/70 R 22,5
Vering voor
Paraboolveren
Vering achter
Luchtvering
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
6.029
Eigen gewicht tijdens test (ton)
17,2
Hoogte laadbak (m)
3,58
Frontaal oppervlak (m2)
7,4
Achterasreductie
3.07
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste
gang (omw./min.)
1.415
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
66,2
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
Importeur
Scania Nederland B.V.
Postbus 9598
4801 LN Breda
www.scania.nl
KlEIN
Met de cabine naar voren kunnen we een blik werpen op de DC07, een 6-cilin-
der lijnmotor met een inhoud van 6,7 liter. Da’s bijzonder, want het is voor het
eerst dat Scania een motor met cilinderinhoud van 7 liter in haar gamma heeft.
De DC07 is ontwikkeld samen met Cummins en is leverbaar in drie vermogens-
varianten: 220, 250 en 280 pk. Onze P is uitgerust met 280 pk, het hoogste
vermogen. Het koppel bedraagt 1.200 Nm. De motor oogt niet eens bijzonder
klein, maar hij is dat wel. Ondanks dat de motor afkomstig is van Cummins
heeft Scania hem wel naar eigen inzicht aangepast. Zo is hij vanzelfsprekend
SCR-only en kan er behalve gewone diesel ook HVO worden getankt.
GrIFFIN
We laten de cabine weer op zijn plek zetten en klimmen de P-cabine in. Dat
gaat eenvoudig, met slechts twee traptreden en een cabinevloer die op 120 cm
hoogte ligt. Regelmatig in- en uitstappen moet dus goed te doen zijn. Binnen
in de cabine, codenaam CP17N, zien we een dashboard dat echt heel erg lijkt
op dat van de R- en de S-series. Als u chauffeurs heeft die zweren bij Scania
kun je ze met een gerust hart in deze P-series stoppen, want meer Griffin dan
dit krijg je het niet. We zeggen nou wel P-cabine, maar dit is – niet verder
vertellen – eigenlijk een G-cabine. Maar omdat de DC07-motor kleiner van
omvang is dan de DC09, ook verkrijgbaar, valt de cabine mooi over de motor
heen en is de motortunnel daarom 9,5 cm lager. Boven de motortunnel rest er
naar het dak 155 cm, net niet genoeg om rechtop te staan maar door de
cabine manoeuvreren gaat goed. De lagere tunnel betekent ook dat de
P-cabines dezelfde opbergvakken hebben als in de G-cabines, en er zijn nieu-
we opties voor lay-outs met opbergruimte en bedden achterin. Mooi is ook dat
de DC07 360 kg lichter is dan zijn grote 9-literbroer, wat eenzelfde aantal kilo’s
aan laadvermogen oplevert.
KIEKEBOE
In het eerste gedeelte van onze testroute rijden we immer over provinciale
wegen en dwars door de stad. Daar bewijst de Scania zich als wendbaar en
soepel. En stil, de decibelmeter komt zelfs bij 85 km/h niet boven de 66,2 db(A)
en blijft daar in de stad ver onder. De DC07 pakt bij wegrijden snel op en heeft
al vanaf 1.000 toeren het maximale koppel van 1.200 Nm. De motor is gekop-
peld aan de Scania GR875 automaat, inclusief layshaft brake. Het zorgt voor
zeer soepel schakelen tussen de acht beschikbare gangen. De rust van de
machine dringt door tot in de cabine. Daar kunnen we tijdens het rijden in de
stad pas echt waardering krijgen voor het raampje onder in de rechterdeur, de
City Safe Window. Gemaakt om vanaf het stuur een blik te kunnen werpen op
wat zich direct naast de auto bevindt. Een fraaie oplossing, al betekent het wel
dat het raampje rechts niet meer open kan, hoe vaak je ook op het nog wel
aanwezige knopje drukt. In de stad krijgen we ook waardering voor de auto-
matische handrem met hillhold-functie. Echt een uitkomst bij het verkeerslicht.
24-25-26-27-28-29_testscaniap280.indd 27 10-04-19 13:21