Route Optimiser ST belangrijke tool
De familie Elst heeft transport in het bloed. In 1876
vervoerde Laurentius Elst al goederen met paard en
wagen door Noord-Brabant. Exact honderd jaar later
werd Danny geboren, de telg die in Laurentius’ voet-
sporen zou treden. Zijn bedrijf heeft hij niet naar
Laurentius, maar naar zijn grootmoeder Cornelia
genoemd. “Een geweldige, warme vrouw”, vertelt Van
Loon. “Zij stond altijd voor iedereen klaar. Zij is mijn
inspiratiebron.”
Inmiddels is Elst Transport uitgegroeid tot een trans-
portbedrijf dat vanuit Moerdijk elke dag zo’n 30 tot 35
ritten verzorgt. Vanuit de vestiging in Apeldoorn ver-
trekken nog eens acht tot tien ritten per dag. De afge-
lopen jaren is het aantal ritten flink gegroeid. “In 2017
hadden we gemiddeld 800 stops per dag, in 2018
waren dat er gemiddeld 1.150, dit jaar groeien we naar
1.500 stops”, verklaart Van Loon.
NiChEmArKT
Voor 95 procent zijn al die vrachtauto’s gevuld met
goederen voor de bouw en industrie, afkomstig van
groothandels zoals Polvo, Destil, Burghouwt en Van
Buuren. Bouwmaterialen vormen een nichemarkt,
waarin het aanbod varieert van kleine pakketten met
deurbeslag tot volumegoederen met een lengte van
6 tot 7 meter. Elst gaat geen zending uit de weg.
“Anderen schuiven een zending snel af als het lastig
wordt. Wij nemen ook het kleinste doosje en het lang-
goed mee. Daarmee onderscheiden we ons in de
markt.”
TTM.nl april 2019 | 31
Als het aan Danny van Loon ligt, kleuren de snelwegen de komende jaren oranje met de
vrachtwagens van Elst Transport. De transportondernemer wil een bepalende speler
worden in de distributie van bouwmaterialen. Met een groei van 40 procent heeft Elst
Transport het afgelopen jaar een flinke stap vooruit gezet. Voor verdere groei is het zaak de
planning en de uitvoering te optimaliseren.
Groeispurt voor
Elst Transport
TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: PETER ROEK
30-31-32-33_ictptvelsttransport.indd 31 10-04-19 13:21