Pagina 32 van: TTM.nl nr. 2 2019

32 | april 2019 TTM.nl
Om een volgende groeispurt te kunnen maken moet de operatie op orde zijn.
Met name kwaliteit en tijdigheid zijn in de bouw een grote uitdaging.
Bouwbedrijven houden zelf steeds minder voorraad op bouwplaatsen aan. Ze
vertrouwen liever op de voorraadbeschikbaarheid van de groothandel. “Maar
dan moeten die goederen wel op tijd aanwezig zijn”, weet Kevin Aartsen,
operations manager bij Elst.
Een andere eis is veiligheid. Bouwplaatsen ontvangen het liefst alleen chauf-
feurs die een VCA-certificaat hebben en een veiligheidsinstructie hebben
gekregen. Elst voldoet daaraan. “We kunnen in onze planning drie minuten
per stop reserveren, maar dat is onvoldoende als de chauffeur eerst een filmpje
moet bekijken”, zegt Aartsen.
UiTzONdEriNGEN
Route Optimiser ST is een belangrijk instrument in de operatie van Elst.
Belangrijkste reden voor aanschaf van dit systeem: de factor tijd. Een ritplan-
ningssysteem bespaart de planners kostbare uren. “Daarnaast stellen opdracht-
gevers steeds meer eisen. Ze willen weten waar onze vrachtauto rijdt en wat
de verwachte aankomsttijden zijn”, vertelt logistiek manager Chris Gerritsen,
die aangeeft dat van optimalisatie vroeger niet of nauwelijks sprake was. “Per
route bepaalde de chauffeur zelf de volgorde van de stops.”
Nu start de planner van dienst rond zeven uur ’s avonds met plannen. Het
systeem verdeelt de orders zo goed mogelijk over de verschillende ritten.
Zendingen met afwijkende lengtes of gewichten worden met kleuren en sym-
bolen weergegeven, zodat planners weten waarop ze moeten letten. Heeft
een zending een lengte van 7 meter? Dan past die niet in een busje.
Elst hanteert vaste routes. Het TMS levert die aan het ritplanningssysteem,
waardoor de planners snel kunnen zien of de ritten realistisch en haalbaar zijn.
Een route die vandaag 35 stops telt, heeft morgen misschien 55 stops. “Dan
verschuiven we orders van de ene route naar de andere. Of we plaatsen een
extra route ertussen”, weet Aartsen.
BETrOUwBAAr
De belangrijkste voordelen van Route Optimiser ST zijn inzicht en overzicht. De
planners kunnen nu een kaart van Nederland oproepen waarop alle ritten en
stops zijn geprojecteerd. Ze zien wanneer de stops gepland zijn, zodat ze klan-
ten daarover kunnen informeren. Daarnaast krijgen ze inzicht in de beladings-
graad en kosten van een rit. “Wij zien nu vooraf wat een rit ons opbrengt. En
wat belangrijk is: wat op het scherm staat, klopt ook met de praktijk”, vertelt
Aartsen, die ook de service van PTV prijst. “Als we een probleem hebben, wor-
den we snel en goed geholpen. Ook ’s avonds.”
In tien jaar tijd is het planningssysteem onmisbaar geworden. Met name de
afgelopen twee jaar is het aantal stops zo snel gegroeid, dat een manuele
planning niet meer te doen is. “Wij maken steeds intensiever gebruik van het
systeem door de instellingen te verfijnen. Dit jaar nemen we de tijd om de
planning nog verder te optimaliseren.”
2.500 STOpS
Route Optimiser ST speelt een belangrijke rol bij het realiseren van de ambiti-
euze doelstellingen van Danny van Loon. Hij ziet mogelijkheden om het aantal
stops uit te breiden tot 2.500 per dag. Door meer klanten uit dezelfde sector
binnen te halen, groeit de efficiëntie. Van Loon spreekt over het Elst-model.
“Als we op één adres zendingen van vijf of zes klanten kunnen afleveren, gaan
we geld verdienen”, vertelt Van Loon. “Het liefst hebben we dat bouwbedrij-
ven straks tegen hun leveranciers zeggen dat ze ons moeten inschakelen voor
transport, om zo weinig mogelijk bewegingen naar hun bouwlocaties te heb-
ben en de CO2-uitstoot te reduceren. Op die manier zorgen we ervoor dat er
een win-winsituatie ontstaat.
ICT
30-31-32-33_ictptvelsttransport.indd 32 10-04-19 13:21