Het is de vroege lente, en de regen in Venlo komt
met bakken uit de hemel. Het is opvallend groen als
we naar onze eindbestemming rijden, maar opeens
staat het er: een hypermodern kantoorgebouw dat
naar de naam ‘Innovatoren’ luistert. Dat kan geen
toeval zijn. “Haha, dat weet ik niet hoor”, zegt
Heetkamp als hij ons op verdieping 8 welkom heet.
“Dit gebouw, en verderop staat nog Villa Flora, is een
overblijfsel van de Floriade, die hier in 2012 werd
gehouden. Ze wisten eerst niet wat ze met de gebou-
wen aan moesten, nu blijken het prima kantoorge-
bouwen.”
Variatie
Twan Heetkamp vertelt makkelijk en vlot. Ook over
zijn eigen carrière. “Begonnen bij DAF Allers in
Venray, daarna naar Schmitz Cargobull, meegewerkt
aan het Used Trailer Center. Toen, in 2005, voor
mezelf begonnen, met Twan Heetkamp Trailers, in de
verhuur. Daar was veel vraag naar, en omdat we goed
met klanten meedachten, was de business booming.
In 2007 verhuurden we al 800 trailers. Het ging hard,
maar in 2009 stortte alles in elkaar. Daarna duurde
het even voor we het weer hadden opgebouwd”,
herinnert Heetkamp zich. “Niet erg, want ik vind
trailers geweldig om mee te werken. Veel leuker dan
trucks. Opleggers, daar kun je eindeloos mee variëren
en specificeren, tot aan LZV’s toe. Da’s mooi.”
essentie
In 2012 presenteert THT tijdens (toen nog) de
Carrosserie Vakdagen in Venray The New Cool. “Het
idee daarvoor is al ontstaan in 2007 of 2008. In 2010
zijn we er mee aan de slag gegaan, in 2011 hebben
we de opbouw gedaan en een jaar later gingen we
de weg op”, schetst Heetkamp de geschiedenis. The
New Cool, toen een revolutionair idee, en dat is het
eigenlijk nog steeds. Maar waar staat The New Cool
ook alweer voor? “De essentie van The New Cool zit
in een elektrische koelmotor. Vroeger was die van
TRS, nu van Carrier, een Vector 1550 E. De koelmotor
krijgt zijn energie van een accupakket. Die accu’s zijn
verbonden met een speciale traileras van Valx. Bij
remmen en in vrijloop recupereert deze as energie en
geeft die aan het accupakket. Voordeel van The New
Cool is dat je een stille koelmotor hebt en natuurlijk
niet de kosten van diesel hebt”, legt Heetkamp uit.
De allereerste versie van The New Cool had ook zon-
nepanelen om energie op te wekken, maar dat is niet
langer zo. “Technisch is het nog altijd mogelijk, maar
TTM.nl april 2019 | 35
De naam van Twan Heetkamp is onlosmakelijk verbonden met trailers. Niet alleen door de
naam van zijn (voormalige) bedrijf, maar ook doordat Heetkamp al sinds mensenheugenis in de
opleggerbusiness zit. “Ik vind trailers veel interessanter dan trucks.” Gesprek met een innova-
tor, bezig met wat hij zelf een ‘start-up’ noemt.
Twan Heetkamp, THT The New Cool
teKst: ARJAN VELTHOVEN | FOtO’s: SCANIA
De Innovator
‘Ik vind trailers veel leuker om mee te werken dan trucks’
34-35-36-37_ththollandsglorie.indd 35 10-04-19 13:21