36 | april 2019 TTM.nl
hollands glorie
het is prijzig en de opbrengst van de zonnepanelen valt tegen voor de aan-
drijving van de koelmotor. Daarbij waren er praktische problemen, zoals
boomtakken die de panelen beschadigden. Daarom zien we momenteel af
van zonnepanelen, maar we houden de mogelijkheid open om ze ooit weer
toe te passen.”
KinderzieKtes
Een nieuw product moet natuurlijk worden uitgeprobeerd, en dat deed THT
al snel. “In 2013 testte Post-Kogeko The New Cool, in 2014 en 2015 maakten
we er in totaal 22 en zetten die bij partners in de vloot. Een echte proeftuin
ja, maar op die manier kun je het product echt goed ontwikkelen.
Kinderziektes? Ja, natuurlijk. Dat hoort erbij. Soms een terugroepactie. Daar
wordt het alleen maar beter van. Feit is wel dat al die proeftrailers nog
steeds lopen, ook na vier of vijf jaar.” Nog dit jaar zet THT The New Cool
honderd nieuwe trailers in de markt. “Veelal voor bestaande klanten, dus
dat duidt op tevredenheid”, aldus Heetkamp, die gewillig op de foto gaat bij
de nieuwe trailers van Coenen Boxmeer, ook al is het in een lichte lentere-
gen.
Quitte
Het The New Cool concept kan op elke koeltrailer worden gezet, of het nu
een Schmitz, een Krone of welk merk dan ook is. “De opbouw gebeurt op
locatie bij Carrier Transicold en Valx. Het voordeel van Carrier Transicold is
wel dat ze een enorm service-netwerk hebben. Daardoor is onderhoud van
het systeem vrijwel overal mogelijk.” Dat er geen diesel wordt gebruikt is in
principe mooi, maar wat levert het de transporteur met een The New Cool
nu precies op? Heetkamp, voorzichtig: “Ik denk dat hij er in eerste instantie
iets meer geld aan moet uitgeven, maar ook 500 euro per maand aan diesel
kan besparen. Ik denk dat de gebruiker ongeveer quitte speelt. Maar hij is
wel duurzaam bezig, CO2-arm ook. Dat is wel iets van deze tijd en daarmee
kun je goed voor de dag komen bij opdrachtgevers.” Heetkamp verwacht bij
grotere productieaantallen van The New Cool prijsdalingen. “Dit jaar 100
stuks in afzet, in 2020 wil ik serieproductie gaan draaien. Of althans, dan
kunnen we echt bestellingen gaan opnemen en afleveren.”
The New Cool is met zijn elektrische infrastructuur echt een trailer van deze
tijd. Twan Heetkamp verwacht dan ook dat het succes van The New Cool zal
toenemen. “Dit concept past helemaal bij de elektrificatie van vrachtwagens.
Het is helemaal niet gek, nee, voor de hand liggend zelfs dat een elektrische
as als die op onze oplegger op den duur ook vermogen gaat leveren voor
vrachtwagens, geheel BEV of hybride. Daar gaan we echt naar toe, want ik
geloof dat dieselvrachtwagens op de lange duur van de Europese wegen
zullen verdwijnen.“
#uitvinding
#business
#elektrisch
‘The New Cool past prima in
deze tijd van elektrificatie’
34-35-36-37_ththollandsglorie.indd 36 10-04-19 13:21