Bij het grote publiek en ook bij heel veel transpor-
teurs heerst nog steeds het idee van ‘we kopen een
batterij-elektrische (BEV) truck waar we lekker emis-
sievrij mee rijden en die we ’s nachts weer opladen
voor de volgende dag. Er zullen vervoerders zijn voor
wie dat opgaat. Maar wat als je, zoals bij Albert
Heijn, dagelijks alleen al in Amsterdam een 100-tal
vestigingen tot vier keer per dag moet bevoorraden?
Dan is die truck plotseling je minste zorg. Want waar
haal je de hoeveelheid elektrische energie vandaan
die daar voor nodig is? En hoe krijg je die stroom snel
genoeg in de accu’s? En hoe past dat in het hele logis-
tieke proces? En dan zijn er nog allerlei (politieke)
beren op de weg. “Dat is fascinerend. Dit is een onge-
looflijk spannende tijd”, meent Peter Leegstraten.
“Maar ik voel mij ook een halve missionaris.”
SindS 2007
Dat laatste is dan vooral richting de politiek, de ste-
den en de publieke opinie. “Het grote probleem is
namelijk”, zegt Leegstraten, “dat als er morgen een
nieuwe ontwikkeling de media haalt, men denkt dat
die meteen in de weken daarop ingezet kan worden.
Maar in praktijk duurt het meestal nog jaren voordat
het werkelijk zover is. Maar dat geeft wel een scheef
beeld bij stadsbestuurders, de politiek en het publiek.
Elektrificeren is veel meer dan alleen hardware aan
elkaar knopen, het is een bijna organisch proces. Kijk
nu naar onze inspanningen. Wij zijn eigenlijk via Piek
in 2007 de elektrificering in gerold”, herinnert
Leegstraten zich. “Toen was het belangrijk om buiten
de files te blijven. Dat kon via meer bevoorrading in
de dagranden maar dan moest het stiller. Vanuit die
tijd dateert onze eerste kennismaking met de elektri-
sche last mile met vier hybride Volvo’s FE bakwagens.
Maar toen was het alweer 2012. Op dat moment
zaten we op een 15 procent belevering in de dagran-
den. Dat was ook zo’n beetje onze grens. In die tijd
begon ook de CO2-discussie zich te verplaatsen naar
steden. Voor ons werd daarmee filemijden nog
belangrijker. Niet alleen meer vanwege de tijdwinst,
maar ook omdat als we niet filegebonden hoeven te
plannen, het op sommige routes tot 17 procent uit-
stoot scheelt.”
dKTi
Vanaf die tijd komen er ook meer BEV-trucks. “Maar
wel nog steeds bakwagens. Je moest de accu’s ergens
TTM.nl april 2019 | 39
Albert Heijn startte onlangs een proef met elektrische trucks. Maar die trucks zijn maar de helft
van het verhaal, blijkt uit een goed en open gesprek met Peter Leegstraten, manager inkoop en
innovatie bij Ahold Delhaize. “Het echte probleem is de laadinfrastructuur.”
Peter Leegstraten, Ahold, over elektrische proef
times!
TeKST: BERT ROOZENDAAL | FoTo’S: ROOZWORKS, AHOLD
Electrifying
38-39-40-41-42_dafgaatelektrisch.indd 39 10-04-19 13:21