Pagina 40 van: TTM.nl nr. 2 2019

40 | april 2019 TTM.nl
fleetmanagement
kwijt. Toen de eerste volledige elektrische Ginaf-bakwagens kwa-
men, was het alweer 2017. Die doen het uitstekend. Maar dat is
het kleinste deel van ons transport. Van de circa 100 trucks waar-
mee we vanuit Zaandam rijden, is namelijk 92 procent een trek-
ker/trailer”, geeft Leegstraten aan. Tegelijkertijd worden de
pogingen van gemeentebesturen om grote trucks uit hun steden
te weren, steeds groter. Maar een trekker/trailer blijft het meest
efficiënt. “Vandaar dat de huidige DKTI-pilot voor ons zo belang-
rijk is om een antwoord te geven op hoe we met dit soort mate-
rieel elektrisch kunnen rijden. Want Albert Heijn zit in de stad en
zal daar blijven. Om meerdere redenen. Een daarvan is het feit dat
steden nog steeds groeien, een ander dat steeds meer stadsbewo-
ners geen auto meer zullen hebben. Dat staat de grote hyper-
markt aan de rand van de stad, zoals je die in Frankrijk ziet, in de
weg. Maar als we dan in de stad zitten, moet dat wel zo emissie-
arm mogelijk zijn. Bedenk dat wij alleen al in Amsterdam dage-
lijks zo’n 400 beleveringen hebben. Met de inzet van drie BEV-
trekkers komt dat bedenken hoe we dat emissievrij kunnen doen
nu in een stroomversnelling.”
docKToeKenning
Leegstraten denkt dat er met de Daf/VDL-voertuigen inmiddels
een robuust concept staat. “Maar nu komt de vraag hoe we die
gaan bijladen en hoe we dat logistiek gaan inpassen. Achteraf
kunnen we zeggen dat we al tegen de eerste laadproblemen
opliepen met de twee Ginafs. Door drie kabels te bundelen, dus
een heel kabelcircus, pompen we 66 kW in de trucks. Er zijn des-
tijds in totaal twaalf laadpunten aangelegd, verdeeld over drie
locaties. De trucks kunnen laden aan een aantal docks, zowel aan
de verszijde en houdbaarzijde van ons dc in Zaandam als op een
overnachtingsplaats. Op deze manier zit het opladen onze plan-
ning en logistiek zo min mogelijk in de weg. En wat blijkt? Nu na
anderhalf jaar is dat hele verhaal met de komst van laden met
gelijkstroom bij onze BEV-trekkers al weer achterhaald en dus
duur leergeld. Want inmiddels lopen we alweer tegen heel ande-
re uitdagingen aan. Het nieuwe gemechaniseerde dc gaat met
een dynamische docktoekenning werken. Dit zou betekenen dat
voor de drie BEV-trekkers op elk dock een laadpunt moet komen.
Dat is onbetaalbaar, vandaar dat we nu met een laadeiland wer-
ken. Dat heeft als gevolg dat onze chauffeurs nu eerst de batterij
bijladen en daarna de goederen inladen.”
VloeiSToFgeKoeld
Als straks het merendeel van de trucks elektrisch rijdt, wordt de
stap naar op het dock bijladen logischer. “Dat is misschien moge-
lijk. Maar weet wat je zegt!”, snijdt Leegstraten het voor hem
momenteel meest prangende probleem aan. “Een elektrische
trekker gebruikt per kilometer ongeveer 1,5 kWh. Stel dat we
straks niet drie maar 100 BEV-trucks hebben. Die doen bij ons op
een gemiddelde rit op dc Zaandam elk 70-80 kilometer. Daarmee
is hier voor Zaandam de tacttijd ongeveer drie uur voordat de
auto’s weer terug zijn aan het dock. Bij een min of meer gelijke
verdeling van vertrek- en aankomsttijden zal er elk uur ongeveer
4 Megawatt aan energie nodig zijn, bijna 24 uur per dag.
Gelukkig is dat nog niet morgen. Maar bedenk wel dat we voor
het huidige kleine laadeiland dat we nu hebben aangelegd, al
een compleet transformatorstation moesten laten plaatsen. Dat is
nodig om direct van het middenspanningsnet de energie voor
38-39-40-41-42_dafgaatelektrisch.indd 40 10-04-19 13:22