Pagina 42 van: TTM.nl nr. 2 2019
42 | april 2019 TTM.nl
fleetmanagement
onze twee 300 kW omvormers te halen. Daarmee kun-
nen we 125 kW energie in een truck pompen. Voor de
trucks op de korte ritjes naar Amsterdam betekent dat
een laadtijd van een half uur tot drie ...
42 | april 2019 TTM.nl
fleetmanagement
onze twee 300 kW omvormers te halen. Daarmee kun-
nen we 125 kW energie in een truck pompen. Voor de
trucks op de korte ritjes naar Amsterdam betekent dat
een laadtijd van een half uur tot drie kwartier. Dat is te
lang. Maar in het tweede kwartaal krijgen we vloeistof-
gekoelde stekkers. Daardoor kunnen we straks met 260
kW laden. Dan zitten we op een kwartier. Daarmee
tekent er zich voor de kortere afstanden een bruikbaar
BEV-concept af.”
PHeV
Voor de iets langere ritten is Peter Leegstraten blij dat
de plugin hybride zich begint te ontwikkelen. “Die werd
en wordt door veel gemeenten met de nodige scepsis
bekeken, want die is niet 100 procent elektrisch. Maar
dan zeg ik opnieuw: ‘Steden, weet wat je vraagt’. Reken
maar even mee. In werkelijkheid hebben wij straks veel
meer dan die 12 MWh per drie uur nodig. Want onze
120 korte stedelijke distributietrucks rijden dagelijks
300-350 kilometer. Dan kom je op 54 MWh uit, en dat
maal 6,5 dag per week maal zeg 50 weken per jaar! Dat
is meer dan een 1,75 GWh per jaar! Waar moeten we dat
vandaan halen?”
Dat kan inderdaad nog een probleem worden. Zeker als
je dat ook als groene energie wilt hebben. Nederland
produceerde afgelopen jaar ongeveer 1,4 Gigawatt aan
windenergie. Dat is dus al niet genoeg voor 120 trucks
en Nederland telt 120.000 trucks… Natuurlijk wordt
daar aan gewerkt. Maar Leegstraten denkt toch dat het
nog heel lang gaat duren voor we werkelijk op grote
schaal elektrisch met trucks rijden. “Als onze pilot ons
één ding gaat leren, zou dat kunnen zijn dat de haal-
baarheid en kosten van de infrastructuur de implemen-
tatie van de trucks in de weg zullen zitten. En dat we
nog heel lang heel veel hybride en (bio)LNG-voertuigen
nodig zullen hebben. Mogelijk dat in de toekomst een
combinatie van elektrische trucks en trucks op waterstof
met brandstofcellen de oplossing gaat zijn. Maar zowel
die trucks als de benodigde groen geproduceerde
waterstof zijn er nog niet.”
38-39-40-41-42_dafgaatelektrisch.indd 42 10-04-19 13:22