“Wij rijden veel op de regio Rotterdam”, vertelt
directeur Peter de Rooij. “Daar hebben we distribu-
tiewerk. Maar we halen en brengen ook volle
13,60 m trailers in die regio voor grote klanten waar-
voor wij de huisvervoerder zijn. Daarvoor vervoeren
we onder meer blokvrachten naar ons warehouse, die
dan later verder op postcodeniveau worden uitgere-
den. Daarbij merkten we verschillende dingen die
niet optimaal waren. Zo hebben we in het distributie-
werk vaak nét iets meer lading dan er in een bakwa-
gen past. Tegelijkertijd sturen wij elke dag twee
mensen naar dezelfde regio. Eén voor de distributie
en één met een gewone trekker/trailer die dan naar
bijna dezelfde plaatsen rijdt waar we toch al komen
met de bakwagen. Dat moest anders kunnen. Ten
eerste vanwege het feit dat ook wij alle zeilen moe-
ten bijzetten om voldoende bemanning te vinden
voor onze ritten. En verder presenteren wij ons als
een duurzaam en zo groen mogelijk bedrijf.”
Peter de Rooijs broer Ad kwam op het idee beide
activiteiten te combineren door daar speciale LZV’s
voor te laten bouwen. Na een beetje rekenen bleek
dat een B-double configuratie het beste zou passen.
“Daarbij heb je een gewone trekker, een korte trailer
met daarachter een standaard drieassige 13,60 m
trailer”, legt Roel de Rooij, die weer de zoon van Ad
is, uit. ”Op die manier maak je met zoveel mogelijk
standaard componenten iets optimaals. Natuurlijk
moet je het materieel wel allemaal LZV laten keuren,
maar dat doen wij toch al.”
OOk sturend
De kern van het concept zit hem in de korte citytrai-
ler, in B-doubletermen de ‘link’ genoemd. Roel de
Rooij: “Bij een B-double schuif je het assenstel onder
de trailer uit naar achteren. Daarop zit weer een
standaardschotel waarop de achterste trailer rust. Op
die manier voldoe je aan de eisen dat een LZV twee
draaipunten moet hebben. Wat we wilden, was dat
er binnen 25,25 m ruimte zou zijn voor een korte
trailer met iets meer lengte en dus inhoud dan de
bakken van onze standaard bakwagens. Zo zouden
we drie pallets meer kunnen meenemen. Dat bereik-
ten we door Traco in Sneek een tweeassig 8,20 m
trailertje met een bak van Schevers uit Schalkwijk te
laten bouwen, waarbij we voor een optimale
gewichtsverdeling de beide assen iets verder uit
elkaar lieten zetten. Maar natuurlijk mag het niet
wringen in de bocht en daarom lieten we de laatste
as fuseegestuurd uitvoeren. Dan loopt alles mooi
mee. Tegelijkertijd hadden we het idee dat we zo ook
een heel venijnig uiterst wendbare city auto zouden
hebben, waarmee je makkelijk op elk bakwagen-
adres kunt komen. Alleen zaten we wel met de
TTM.nl april 2019 | 45
De Rooy Transport in ’t Goy (bij Houten) nam recent twee speciale B-doubles in gebruik. Op die
manier combineert het bedrijf in één rit stadsdistributie met gewoon lijnwerk met een 13,60 m
trailer. De combinatie spaart een bakwagen en een chauffeur uit.
De Rooy, ‘t Goy
Een LZV voor
in de stad
tekst: BERT ROOZENDAAL | FOtO’s: ROOZWORKS
44-45-46-47-48_derooylzv.indd 45 10-04-19 13:22