Pagina 46 van: TTM.nl nr. 2 2019

46 | april 2019 TTM.nl
fleetmanagement
ruimte voor de laadklep. Normaal zitten de hefcilinders daarvan
onder de trailer, maar dat kon natuurlijk niet omdat het hele
assenstel daarlangs moet in- en uitschuiven. We wilden ook geen
vouwklep, want dat is veel zwaar en extra werk voor de chauffeur.
De meest gangbare route is dan een portaalklep waarvan het
hefmechanisme achterop aan de zijkanten van de trailerwanden
zit. Dat maakt de opening aan de achterzijde natuurlijk iets smal-
ler. Maar met een handigheidje krijg je zo toch nog drie pallets op
de achterste rij als het moet.” Als trekker fungeert een nieuwe
Volvo FM Globetrotter met 400 pk. Die is uiteraard LZV-gekeurd,
maar als extra ook nog uitgerust met Lane-assist. Op die manier
kan De Rooy 53 pallets in een laag meenemen.
een dag Op pad
Natuurlijk willen we deze stads-LZV graag in de praktijk meema-
ken. En zo meldt TTM.nl zich om 7.00 uur ‘s morgens in
Nieuwerkerk aan de IJssel bij chauffeur Marcel Weertenburg.
Marcel trekt vaardig aan stangen, zwengelt pootjes naar bene-
den, ontkoppelt slangen en drukt op knoppen. In krap drie minu-
ten staat de trailer los van de link en is het hele assenstelsel onder
de citytrailer ingeschoven. De trailer zal straks elders worden
gelost en opnieuw beladen. De korte combinatie die overblijft,
ziet er wat koddig uit. “Het eerste wat ik merkte, is dat de korte
combinatie fors in zijn vermogen zit. 400 pk voor die paar pallets
is natuurlijk wat ruim bemeten. Maar verder stuurt en rijdt het net
zo strak als een gewone trekker-/trailercombinatie. En het mooi-
ste moet nog komen, wacht maar af”, belooft Marcel.
Onderweg vertelt hij dat hij natuurlijk speciaal voor deze auto zijn
LZV-papieren moest halen. “Dat deed ik op een bakwagen met
een dolly en daarachter een trailer. Die kreeg ik na wat oefenen
makkelijk achteruit. Wat dat betreft, was het compleet opnieuw
wennen toen ik op deze auto kwam. Want bij een bakwagencon-
figuratie zitten de twee draaipunten kort bij elkaar. Hier zit het
eerste draaipunt direct achter je stoel en de tweede een 6 à 7
meter verderop. Dat stuurt toch volkomen anders. Zaak is dat de
auto mooi recht staat als je begint met terugsteken.” We geloven
het direct. Bij het eerste adres lijkt het allemaal niet zo spannend.
Marcel laat de auto gewoon op straat staan, lost en wil weer
wegrijden. Maar voor de foto willen we hem eigenlijk met de
neus de andere kant op hebben. “Dan draai ik hem toch om?”
meent onze LZV-citychauffeur en voegt de daad bij het woord
door de trekker met citytrailer en al in één zwaai gewoon in de
straat rond te trekken. We zien de achterste twee fuseegestuurde
wielen braaf uitslaan en in no time staat Marcel de goede kant
op. “Dat is het mooiste aan deze combi”, glundert hij. “Dit draait
korter dan een bakwagen en je kunt écht overal komen. En weet
je wat ook zo fantastisch is? Dat je hem op een weg met twee
rijstroken die gescheiden zijn door een middenberm gewoon in
één keer om die middenberm kunt omtrekken. En als we straks
terugkomen, zet ik de city op zijn pootjes en neem alleen de
13,60 m mee om te lossen. Dan zit ik daar op dat adres ook niet
in de war. Want veel laad- en losplaatsen zijn nog niet echt inge-
richt voor de lengte van een LZV.”
Fusee
Maar hoe positief Marcel ook is over zijn combinatie, hij ziet toch
één klein nadeel. “Die fuseebesturing achter. Daar moet je mee
opletten. Je moet op er goed op letten dat je de fuseegestuurde
44-45-46-47-48_derooylzv.indd 46 10-04-19 13:22