Pagina 51 van: TTM.nl nr. 2 2019

TTM.nl april 2019 | 51
TeksT: ARJAN VELTHOVEN | FoTo’s: TTM.NL, KRONE
“Ik zie dat transportondernemers al langer de neiging
hebben om een kant-en-klare koeltrailer te vragen. Niet
de banden hiervandaan, de assen daarvandaan en dan
ook nog eens een aparte koelmotor. Nee, ze willen één
product, kant-en-klaar. Dat kunnen we ze bij Krone nu
bieden, nu we ook onze eigen koelmotor hebben: de
Celsineo”, verklaarde Krone CEO Bernard Krone aan
TTM.nl.
Voor de ontwikkeling klopte Krone aan bij Liebherr, een
bedrijf dat in Nederland vooral een beeld oproept van
zwoegende graafmachines, maar dat eveneens groot en
ervaren is in koeling en klimaatregeling. De partners
werkten bijna vijf jaar aan een koelsysteem, zo vertel-
den CEO’s Bernard Krone en Philipp Liebherr bij de
presentatie. De ontwikkeling van een eigen koelmotor
past zoals gezegd helemaal in de trend die opleggerfa-
brikanten volgen om steeds meer componenten aan de
oplegger zelf te leveren.
Geen uiTval meer
Krone en Liebherr hebben voor de ontwikkeling van de
Celsineo echter een ander doel voor ogen gehad. Voor
vervoerders is er niets zo vervelend als een koelmotor
die uitvalt. Daardoor wordt de koelketen onderbroken
en gaat lading mogelijk verloren. Dat is kostbaar. Dat
hoorden we steeds weer van vervoerders en daarom
zijn we op zoek gegaan naar een concept dat die uitval
kan voorkomen”, legt Uwe Sasse, chef ontwikkeling bij
Krone, uit. Daarvoor moest het concept van de traditio-
nele koelmotor helemaal anders, vonden de partners.
Het moest echt een revolutie worden in het gekoeld
transport.
revoluTie
Die revolutie en oplossing heet Celsineo. De naam is een
samentrekking van Celsius en het Latijnse woord voor
nieuw: neo. Het product is een nieuw koelsysteem voor
koelopleggers. Kenmerkend is dat Celsineo bestaat uit
één dieselmotor met niet één koelmodule, maar drie.
Deze koelmodules hebben een eigen koelcircuit, inclu-
sief koelmiddel. Daarvoor gebruiken de partners R452A.
De units kunnen gezamenlijk opereren, maar ook apart.
Ze kunnen ook onafhankelijk van elkaar worden inge-
steld. Dat betekent dat er een brede waaier aan koel-
en vriesopties is. Zo is het mogelijk dat twee modules
koelen, en dat er eentje ontdooit. Met een goede
bediening betekent dat dat temperatuurpieken tijdens
ontdooien te minimaliseren zijn. Het biedt, en dat heeft
Krone dan wel goed als het gaat over ‘revolutionair’,
echt heel veel mogelijkheden. Dat gebeurt overigens
allemaal wel volgens het single-tempconcept. Dat lijkt
allemaal wat beperkt, maar Uwe Sasse legde op de
bühne uit wat daar al allemaal mee kan. “Er zijn drie
modules, die onafhankelijk van elkaar kunnen werken
en ook worden ingesteld. Eentje kan bijvoorbeeld wor-
den ingesteld voor bloemen, een andere wat kouder
Celsineo is de naam van een nieu-
we koelunit die Krone en Liebherr
gezamenlijk ontwikkeld hebben.
Een eigenzinnig concept met drie
onafhankelijke koelunits die wor-
den aangestuurd door één diesel-
motor. TTM.nl maakte de presen-
tatie van nabij mee.
Celsineo samenwerking Krone en Liebherr
Modulair
koelen
50-51-52-53-54-55_kronecelsineo.indd 51 10-04-19 13:22