Pagina 57 van: TTM.nl nr. 2 2019

Voorbeeldfunctie
Met bovengemiddelde interesse volg ik het nieuws rondom het
bedrijf Jost Group, gevestigd in België. U weet wel, het bedrijf waar
recent de ene na de andere vrachtwagen aan de ketting werd
gelegd, oplopend tot een totaal van 346(!). De eerste 18 vrachtwa-
gens werden direct aan de ketting gelegd. Dan kan je als vervoerder
maar één ding doen. Zorgen dat je een deal maakt met justitie,
waarbij een borg wordt betaald. Dan kan in ieder geval je onderne-
ming blijven draaien. Bij het schrijven van deze tekst
lijkt dat ook het geval te zijn.
Hoe dan ook, als er in een West-Europees land zoveel
vrachtwagens in beslag genomen mogen worden, dan
moet er iets aan de hand zijn. Dat behoeft enige uitleg.
Jost is een nationale en internationale vervoerder met
onder meer een vestiging in Slowakije. Vooropgesteld
zij dat ik het dossier niet ken. Uit bestudering van de
vele nieuwsberichten blijkt dat Jost wordt beschuldigd
van het niet betalen van Belgisch loon en het ontdui-
ken van Belgische sociale premies. Tot een bedrag van
65 miljoen euro. Er zou door Slowaakse chauffeurs in
België zijn gewerkt, maar tegen een Oost-Europees
loon. Als het waar is dat de Slowaakse chauffeurs enkel
of voor het merendeel in België hebben gewerkt, dan
heeft de Belgische justitie volkomen gelijk. België is
dan immers het gewoonlijk werkland en dan dient er Belgisch loon
te worden betaald. Net als een Slowaakse bouwvakker die in België
werkt ook gewoon Belgisch loon dient te ontvangen. Maar ik kan mij
niet voorstellen dat een gerenommeerd bedrijf als de Jost Group,
met 1.500 voertuigen, dergelijke elementaire overtredingen zou
begaan. Ik vermoed dat Jost, evenals vrijwel alle Nederlandse inter-
nationale vervoerders, haar buitenlandse vestiging en personeel
inzet voor het internationale vervoer. Dus nu juist niet vervoer in
België, althans slechts een heel klein deel. En dan is het nog maar de
vraag welk loon dient te worden voldaan en waar de sociale premies
dienen te worden afgedragen. Daar heb ik eerder over geschreven,
maar ik wil het hier hebben over de ongekende machtsmiddelen die
de Belgische justitie heeft ingezet. En belangrijker, zou dat ook in
Nederland zomaar kunnen? De lezers onder u die nu denken dat
dergelijke praktijken alleen in een bananenrepubliek gebeuren,
moet ik teleurstellen. Ook in Nederland heeft het OM de mogelijk-
heid om vrachtwagens in beslag te nemen, mits zij een machtiging
krijgt van een rechter-commissaris. En deze kan een machtiging
afgeven indien er mogelijk sprake is van zware (fiscale) strafrechte-
lijke overtredingen. Een gerede verdenking daartoe is voldoende. De
reden van inbeslagname is dat het Openbaar Ministerie
bij een bewezenverklaring namelijk alsnog de sociale
premies wenst te innen. En om zeker te zijn dat het ook
daadwerkelijk wordt geïnd, wordt er beslag gelegd op
het wagenpark.
En toch is dit in Nederland bij mijn weten nog nooit
voorgekomen. En volgens mij in België evenmin. In
Nederland zou het OM in mijn ogen niet zo snel zo
rigoureus te werk gaan. Enerzijds omdat je de voertui-
gen niet daadwerkelijk stil hoeft te zetten, terwijl je er
wel beslag op legt. De voertuigen kunnen wel doorrij-
den, maar zullen dan bij een veroordeling door het OM
alsnog worden verkocht. Bovendien, zou een bedrijf als
Jost door deze acties omvallen, dan staan er wel 3.000
mensen op straat. Tot slot is terughoudendheid gebo-
den, omdat de schadeclaims bij een onterechte stilleg-
ging gigantisch zullen zijn. Het Belgische OM heeft dit natuurlijk ook
afgewogen. Zij hebben het risico op 3.000 werklozen en gigantische
schadeclaims op de koop toe genomen en toch doorgezet. Waarom,
terwijl er ook minder drastische maatregelen voorhanden zijn? Ik
kan maar één reden bedenken: de op één na grootste vervoerder
van België moet dienen als voorbeeld voor de rest. Iedere internati-
onale vervoerder moet weten, dat als zelfs de op één na grootste
vervoerder in België op de knieën kan worden gebracht, morgen
iedereen aan de beurt kan zijn. Best beangstigend. Een gewaar-
schuwd mens telt voor twee.
Patrick Bobeck | Advocaat en mediator te Haarlem, gespecialiseerd
in het wegvervoer www.vallenduuk.nl
“
“
recht
TTM.nl april 2019 | 57
57_bobeckcolumn.indd 57 10-04-19 13:22