60 | april 2019 TTM.nl
fleetmanagement
weten hier dat het écht werkt. Onze trucks rijden er een keiharde
4,5 tot 5 procent zuiniger door. Zomer en winter, met regen, kou
en tegenwind.”
85 km/h
En dan is de Farmtrans-versie nog niet eens zo uitgebreid als het
hele Fleetsoftware-pakket. “Wij zijn samen met Bluekens begon-
nen met het instellen van de topsnelheid op 85 km/h. Ook hebben
we de kickdown-functie gedeactiveerd. We hebben ook de tijd
begrensd dat het voertuig stationair kan draaien. Maar daar had-
den we aanvankelijk buiten de realiteit van de dag gerekend.
Onze auto’s rijden nagenoeg volcontinu. Dat betekent dat onze
chauffeurs ook vaak overdag in het voertuig moeten rusten en
slapen. Dat verklaarde voor een groot deel dat stationair laten
draaien: als je overdag bij 30 graden plus in die cabine ligt, wil je
wel wat koelte. Vindingrijk als ze zijn, hadden ze in no time uit-
gevonden hoe ze die stationairbegrenzing kunnen omzeilen om
de airco te kunnen blijven gebruiken. Daarom zetten we nu
I-ParkCool, de geïntegreerde standkoeling van Volvo, op onze
auto’s. Dan hebben onze jongens een goede rust en wij toch min-
der verbruik”, legt Bos uit.
niet meer manueel
De nieuwe Fleetsoftware van Volvo gaat echter nog een tandje
verder. Daarmee kan de chauffeur ook niet meer manueel schake-
len, staat I-See in Eco Level 3 en zijn de over- en underspeed
geoptimaliseerd op een kruissnelheid van 80-85 kilometer per uur.
“Dat zijn dingen die wij nog niet hebben”, vertelt Bos. “Dus dat
maakt deze software voor ons zeker interessant.”
Volgens Bos is het aanpassen van de software in de auto overigens
maar één kant van de zaak. “Je chauffeurs moeten de auto ook
‘Internationaal rijden wij met
maximaal 450 pk’
wat is i-Save?
I-Save is een brandstofbesparend systeem van Volvo dat het
verbruik tot wel 7,5 procent kan reduceren. Het kloppend
hart wordt gevormd door de nieuwe Volvo D13TC-motor
met vermogens van 460 pk (2.600 Nm koppel) of 500 pk
(2.800 Nm). Deze TC-motoren hebben andere zuigers, die de
warmte beter naar het midden geleiden voor meer efficiën-
tie. Maar de grootste winst zit hem in het gebruik van een
Turbo Compoundsysteem (TC) waarbij een extra turbine in
de uitlaat die het vliegwiel aandrijft, de hitte die via de uit-
laatgassen verloren dreigt te gaan nog verder omzet in extra
stuwkracht voor meer rendement.
Het I-Save pakket omvat verder nieuwe brandstofefficiënte
achterassen en een verbeterd I-See-systeem op basis van
kaarten, dat hellingen verderop in de route analyseert en
het rij- en schakelgedrag daarop aanpast. Op die manier kan
de TC-serie D-motoren met het LH-brandstofpakket tot
7 procent zuiniger zijn dan de vergelijkbare D13 eSCR Euro 6
Step D-motoren zonder het LH-brandstofpakket.
58-59-60-61-62-63_volvofarmtranscontent.indd 60 10-04-19 13:23