62 | april 2019 TTM.nl
fleetmanagement
goed begrijpen. Anders halen ze er nooit
alles uit. Daarvoor hebben wij zes man in
dienst, drie mentoren en drie chauffeursco-
ordinatoren. Die verzorgen de opleidingen
en geven binnen onze Farmtrans Academy
aanvullende trainingen, zodat de chauffeurs
kunnen lezen en schrijven met hun trucks.
Op hun beurt worden die mentoren en coör-
dinatoren weer door Volvo bijgeschoold. En
dan hebben wij nog de bandenspanning als
punt van zorg. Onze voertuigen hebben nog
geen TPMS. Dat is ook lastig, omdat wij
steeds omkoppelen. Dat maakt de controle
van de banden nog eens extra moeilijk, dus
daar moeten we echt naar gaan kijken.”
niet te veel pk’S
“Wat ik ook belangrijk vind,” meent Bos, “is
dat je de juiste motorisatie neemt die past
bij het werk dat er met de truck gedaan
wordt. Ik ben geen voorstander van veel
pk’s. Want als je ze hebt, ga je ze gebruiken.
Dus rijden wij nationaal maximaal 420 pk en
internationaal 450. Dat is voldoende voor op
de weg en houdt het verbruik aardig op de
rails.”
Wat dat betreft, is Bos ook benieuwd wat het
nieuwe I-Save van Volvo voor zijn bedrijf kan
betekenen. “We rijden er nog niet mee, want
het is net op de markt. Maar naar wat ik lees,
zou het precies kunnen zijn wat wij zoeken:
tot 300 Nm meer koppel is natuurlijk wat je
wilt. Want dan kan de auto heel lang in
dezelfde versnelling blijven staan én op de
helling veel langer zijn snelheid vasthouden.
Dat scheelt brandstof. Volvo claimt tot wel
7 procent. Dat lijkt mij een percentage om
van te dromen. Het systeem schijnt te lonen
voor auto’s die 120.000 km per jaar of meer
rijden. Nou, daar komen wij wel aan.”
#planetproof
#isave
#software
‘7 procent besparen? Dat is om van te dromen’
58-59-60-61-62-63_volvofarmtranscontent.indd 62 10-04-19 13:23