Bij het Unimog-museum worden we direct geconfron-
teerd met de Unimog U5023 Hound, uit de film
‘Transformers, The Last Knight’. Letterlijk een beest van
een voertuig. Nieuwsgierig naar meer gaan we het
mu seum binnen, maar daar is het gauw uit met de pret.
Want ok, natuurlijk moest TTM.nl daar in het Unimog-
museum even de jaarcijfers aanhoren. Geen probleem
overigens, want Daimler Trucks topman Martin Daum is
een aangenaam man om naar te luisteren en hij had ook
louter goed nieuws. 2018 was een goed jaar voor Daimler,
het moederbedrijf van onder meer Mercedes-Benz. Het
was zelfs het meest succesvolle jaar ooit, met recordver-
koop, -omzet en -winst. De vooruitzichten voor 2019 zijn
ook goed, met de start van de productie van de nieuwe
Actros in juni. De veldtesten met de elektrische Actros
worden uitgebreid, en nieuws is er ook te melden rond
Fleetboard, Mercedes’ eigen telematicasysteem. Ten eer-
ste gaat het dochterbedrijf Fleetboard op in Daimler
Trucks, en ten tweede zal Fleetboard zelf op den duur
verdwijnen. Daimler heeft namelijk de app Habbl gekocht,
een heel pakket aan telematicaservices, dat de hele sup-
plychain afdekt. Op den duur zal Habbl de basis worden
van een nieuwe GmbH – Fleetboard Logistics.
LNG
In de markt ging het geluid al langer rond dat Mercedes
zou kijken naar toepassing van LNG. “Dat klopt”, zegt dr.
Manfred Schuckert, hoofd Veiligheid & Emissie bij Daimler
Trucks, ook aanwezig bij de presentatie. “Dat beperkt zich
echter tot toepassingen voor zware distributie. We hebben
de Actros met de NGT-motor, van 300 pk. We onderzoeken
of we die ook kunnen aanpassen voor LNG-gebruik. Dat is
een hele klus, en we zijn er dan ook zeker nog niet klaar
mee. Het is enkel om er zeker van te zijn dat we het zouden
kunnen leveren als er marktvraag is.” De eventuele moge-
lijkheid van een Mercedes op LNG beperkt zich dus echt tot
distributiewerk. “We zien bij concurrenten ook LNG op de
lange afstand, maar dat is met deze NGT-motor en 300 pk
natuurlijk geen optie. We houden toepassingen met LNG
echt wel in de gaten, maar voor ons voorlopig geen LNG-
truck voor de lange afstand”, aldus Schuckert. De Actros
NGT is te verkrijgen als een bakwagen met twee of drie
assen, echt bedoeld voor zware distributie dus. Een eventu-
ele LNG-versie zal dan ook deze specificatie hebben.
Mercedes-Benz heeft naast de Actros met gasmotor ook de
Econic met CNG-mogelijkheid in de aanbieding, bedoeld
voor huisvuil- dan wel distributiedoeleinden.
rij-impressie
66 | april 2019 TTM.nl
#resultaten
#offroad
#wereldwijd
64-65-66-67-68-69_rijdenunimogzetros.indd 66 10-04-19 13:23