DEmO
Heel fijn allemaal, maar we kijken nu al een tijdje vanuit
onze ooghoek naar die Unimogs. Een kwartiertje later
kunnen we die op het offroadterrein van Mercedes-Benz,
de Kiesgrube in Ötigheim, eindelijk aan de tand gaan voe-
len. Maar niet voordat we even een blik hebben geworpen
op het voor ons klaar staande gamma. Geen stoere film-
auto’s, wel modellen waar je als offroad werkende je man-
netje mee staat. We zien een demonstratie met een
Unimog U5023 dubbele cabine. 4×4 natuurlijk, en voorzien
van 231 pk sterke diesel. Euro 6 natuurlijk. Een auto die we
zelden hebben gezien is de Zetros die daarna zijn rondje
maakt. Een 1833 4×4 voorzien van een huifopbouw en een
327 pk sterke dieselmotor. Euro 5, dat wel. De rest van de
demonstratie laten we even voor wat hij is, want nu willen
we eindelijk wel eens zelf rijden met zo’n Unimog!
BraNDwEEr
Dat kan even later, als er een witte U5023 voor ons wordt
neergezet. Weliswaar zonder opbouw, maar dat nemen
we dan maar voor lief. De 14,5-tons U5023 heeft een
enkele cabine en een wielbasis van 385 cm. De banden-
maat liegt er niet om: 395/85 R20, Ook deze Unimog heeft
de OM934 Euro 6 diesel van 231 pk. Het interieur ziet er
ergens bekend uit, al is het veel meer basic dan van welke
‘asfalt-Mercedes’ dan ook. De motor is gekoppeld aan de
EAS automatische transmissie, voorzien van acht gangen.
Om goed vooruit te komen in het terrein krijgen we aan-
geraden om het aanwezige koppelingspedaal toch te
gebruiken. Als we wegrijden krijgen we al snel door hoe
dat werkt: we trappen het koppelingspedaal eenmaal in
en hoeven vervolgens met de hendel aan de rechterkant
van de stuurkolom enkel even op te schakelen. Het vereist
wat gewenning van onze kant, maar het werkt uitstekend
en het beschermt de aandrijflijn tijdens het ruige rijden in
het terrein. Daar komen we overigens vaak niet verder dan
de vierde versnelling, want offroad rijden doe je behoed-
zaam. Desondanks weten we de 231 pk, maar vooral de
900 Nm aan koppel goed te gebruiken. Zeker de hellingen
op het terrein, variërend van 30 tot 80 procent, zijn proe-
ven van bekwaamheid die de Unimog echter telkens weer
doorstaat. De Unimog bewijst zich echt en is een uiterst
handzaam stuk gereedschap voor iedereen die voor zijn
werk wat ruiger bedrijfsterrein heeft. Een boer, een bos-
wachter of een legerofficier maak je blij met een Unimog.
Of de brandweer natuurlijk. De Veiligheidsregio Utrecht
TTM.nl april 2019 | 67
Onroad rijdt
mercedes steeds
meer met de
eactros, zij het
nog altijd in
proef.
Oldskool Unimog, deze U416 van eind jaren zeventig.
Kijk ’s naar die
banden. En die
bodemvrijheid.
met deze U5023
gaan we zonder
twijfel het ruig-
ste terrein in.
64-65-66-67-68-69_rijdenunimogzetros.indd 67 10-04-19 13:23