De container is niet weg te denken in de wereldwijde
logistiek. Het wordt gekscherend, maar met een seri-
euze ondertoon, weleens de ruggengraat van de
supply chain genoemd. Dat is te zien als we vroeg in
de ochtend arriveren in de haven van Hamburg. Daar
liggen de schepen, daar staan de overslagkranen,
containers are everywhere. 98 procent van alle goe-
deren die in Hamburg, de grootste haven van
Duitsland, passeren doen dat in een container. En niet
alleen in Hamburg. Wereldwijd zijn er 38 miljoen
containers in omloop. En dat worden er alleen maar
meer, zeggen handelsindexen. “Containerchassis zijn
in die handelsstroom een zeer belangrijke tool in
gecombineerd spoor- en wegvervoer”, ziet Schmitz
Cargobull CEO Andreas Schmitz. “Het goede handels-
klimaat en de vragen van klanten hebben ons doen
besluiten containerchassis weer op te nemen in onze
productportfolio.”
Maatwerk
Wie goed die laatste zin las, heeft het al gezien:
Schmitz produceerde eerder containerchassis. Na de
crisis van 2009 donderde de vraag echter in elkaar,
maar er is ook nog een andere kant aan het verhaal,
weet sales director Boris Billich. “Tot 2015 maakte
Schmitz ook containerchassis. Die vervaardigden we
in onze eigen fabriek in Gotha. Daar moest toenter-
tijd echter ook de kipperproductie worden opgestart,
en dat paste niet bij de maatwerkorders die de con-
tainerchassis vroegen. Daarom hebben we toen
besloten het gamma stop te zetten. Klanten bleven
echter vragen om containerchassis, dus daarom heb-
ben we besloten om deze weer op te nemen in ons
programma.”
Multilock
Schmitz Cargobull had de cruiseterminal Steinwerder
uitgekozen voor de presentatie van het nieuwe con-
tainerchassis. Dat heet S.CF, en heeft zo zijn eigen
afkorting, net als alle Schmitz-trailers. Er zijn drie
varianten van het S.CF-chassis en ze stonden allemaal
opgesteld in de terminal. Het eerste is een universeel
chassis, de S.CF 45’ Euro, geschikt voor containers van
20 voet tot 45 voet en alles wat daar tussen zit. Aan
de achterzijde kan het chassis pneumatisch verlengd
worden, aan de voorkant mechanisch. Het drieassige
chassis is voorzien van Rotos-assen van Schmitz zelf.
De voorste as is liftbaar. Dit chassis kan mee op de
TTM.nl april 2019 | 71
Schmitz Cargobull presenteerde onlangs in de haven van Hamburg haar nieuwste product: het
S.CF containerchassis. Het betekent een terugkeer van zo’n oplegger in het Schmitz-gamma,
met een productielocatie die geschiedenis schrijft.
Schmitz presenteert S.CF containerchassis
tekSt: ARJAN VELTHOVEN | Foto’S: TTM.NL, SCHMITZ CARGOBULL
Heavy
stuff
70-71-72-73_schmitzreportage.indd 71 10-04-19 13:23