72 | april 2019 TTM.nl
reportage
ferry. Voor het vastzetten op de boot zijn twee paar ferry-lashings aanwezig.
Het Multilock systeem zorgt voor vergrendeling aan de voorzijde. Met de
twee Klapp Locks zijn twee 20-voeters vast te zetten, en de twee Step Locks
op de uitschuifbare achterzijde zorgen voor vergrendeling op de achterzijde.
Dat kan overigens bij gewone containers, maar optioneel ook met tunnel-
containers. De S.CF 45’ Euro weegt 5.600 kg.
lichter
Wie het standaard-chassis wat te veel van het goede vindt, kan ook kiezen
voor de S.CF 45’ Euro Light. Een lichtere versie dus, met een eigen gewicht
van 4.250 kg en dus extra laadvermogen. Het heeft diagonale liggers in het
frame. Dit chassis heeft grofweg dezelfde specificaties als het standaardchas-
sis, maar het is alleen geschikt voor 40 en 45 voet containers. Wie 45 voet wil
vervoeren, kan aan de voorzijde het chassis mechanisch verlengen. Ook hier
zien we de ferry-lashings en de drie Rotos-assen, waarvan de voorste weer
liftbaar is. De assen hebben overigens een miljoen kilometer garantie. Ook
de S.CF 45’ Euro Light heeft Multi Locks aan de voorzijde en Step Locks aan
de achterzijde, die in dit geval niet uitschuifbaar is.
De derde variant is de S.CF 40’ LX, volgens Schmitz ontworpen voor het ‘rati-
onele containertransport’. Dit chassis is geschikt voor een 20 voet container,
twee 20 voeters of een 40 voet. Hier zit de verlenging van het chassis aan de
achterzijde, met een pneumatisch te bedienen uitschuifgedeelte. Net als bij
de andere varianten is de voorste as van het triplestel liftbaar en zijn beves-
tigingen voor ferryvervoer aanwezig. Aan de voorzijde zien we naar keuze
weg te vouwen Twist Locks of PIN Locks. Het gewicht van de S.CF 40’ LX is
4.980 kg.
turkije
Met de bloeiende economie zit Schmitz Cargobull weer volop kansen voor
het S.CF chassis. Op jaarbasis is het marktvolume 9.000 tot 12.000 eenheden,
schat Billich in. Schmitz zal op jaarbasis 1.000 eenheden van de S.CF produ-
ceren, of pardon: láten produceren, want dat doet Schmitz niet meer zelf.
Daarvoor is een partner gezocht en gevonden in het Turkse Koluman Oto-
motiv Endüstri, gevestigd in Mersin. Waarom is de productie niet weer in
Gotha geplaatst? Billich: “Dat was theoretisch mogelijk geweest, maar we
wilden de productie van containerchassis alle aandacht geven die deze ver-
dient. Daarom is gekozen voor Turkije als productielocatie. Dat is een hele
stap, want in het 125-jarig bestaan van Schmitz heeft de productie altijd op
eigen locaties plaatsgevonden.” Koluman is in Turkije een grote speler in de
automotivemarkt. “Een hele grote speler. Een gerenommeerd bedrijf, dat
onder meer Mercedes-Benz vertegenwoordigt. Het is een grote stap om voor
het eerst in ons bestaan niet in Duitsland te produceren, maar we hebben er
alle vertrouwen in.”
#comeback
#containers
#turkije Scan de QR-code voor het TTMtv-vlog over deze containerchassis!
70-71-72-73_schmitzreportage.indd 72 10-04-19 13:23