TTM.nl mei 2020 | 19
Afgelopen jaar heeft Scania haar 13-liter motorprogramma uitge-
breid met een 540 pk-versie. De Zweden weten daarmee nu meer
dan 500 pk uit de zes-in-lijn te halen. Het maakt het blok bij uit-
stek geschikt voor inzet die veel kracht en rijeigenschappen ver-
langt, maar waarbij de 16-liter V8-motor – vanwege bijvoorbeeld
het hogere gewicht – geen optie is. We testen de R540 op onze
buitenlandroute in Duitsland. Hebben we het hier inderdaad over
een zescilinder met V8-eigenschappen?
TEKST: ELINE DE VRIES | FOTO’S: JAN LIEFTINK | VIDEO: ARJAN VELTHOVEN & ELINE DE VRIES
Scania R540 zescilinder
Voor sommigen zal het even knipperen met de ogen zijn: zijn er nou getallen
omgedraaid, of klopt het wél, een R-serie met 540 pk? Bij de eerste berichtgeving
over Scania’s nieuwste motorvermogen op de 13-liter zes-in-lijn, rees de vraag of
het merk hiermee concurreert met haar eigen V8-motorblok. Nou, niet helemaal.
De 6-cilinder is namelijk lichter dan de 16-liter V8-motoren. Daardoor kan de
R540 ingezet worden op toepassingen die veel kracht en goede rijeigenschappen
vereisen, maar waarbij de V8-motor een te grote voorasbelasting of te hoog
totaalgewicht zou opleveren.
BEKEnD BlOK, mEEr VErmOgEn
De groene Scania perstruck van vandaag, met de naam Ferret, is een van de eer-
ste in zijn soort op de Europese wegen. We testen de Zweed met een totaalge-
wicht van 40 ton zoals altijd in heuvelachtig Duitsland. Maar eerst: voltanken bij
ons startpunt in een bewolkt en regenachtig ’s-Heerenberg.
Na 370, 410, 450 en 500 pk, is de 6-in-lijn nu dus ook verkrijgbaar met 540 pk.
Voor meer dan 500 paarden zijn we niet langer meer overgeleverd aan de zwaar-
dere 16-liter V8-blokken. De DC13 166 levert een koppel van 2.700 Nm vanaf al
1.000 omwentelingen per minuut en is in de basis het best te vergelijken met de
Stay
Strong
18-19-20-21-22-23_testscaniar450.indd 19 23-04-20 15:27