Pagina 21 van: TTM.nl nr. 2 2020

TTM.nl mei 2020 | 21
geen zonneklep
op onze Scania,
om de lucht-
weerstand en
dus het brand-
stofverbruik te
verlagen.
Uitstekende
cockpit, en de
comfortabele
bestuurders-
stoel maakt het
rijden aange-
naam.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Scania
Type
R540
motor
Type
DC13 166
Slagvolume
12,7 liter
Vermogen
330 kW (540 pk) bij 1.000-1.400 omw./min.
Koppel
2.700 Nm bij 1.000-1.400 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
GRS905R, drie rijmodi en 4100D vrijloopre-
tarder
Banden voor
Michelin 385/55 R 22.5
Banden achter
Michelin 315/70 R 22.5
Vering voor
Bladvering
Vering achter
Luchtvering
Banden oplegger
Michelin 385/55 R 22.5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
7.260
Eigen gewicht tijdens test (ton)
40
Hoogte kopschot (m)
3,9
Frontaal oppervlak (m2)
9,4
Achterasreductie
2,35
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste
gang (omw./min.)
1.040
Spoilers
Elektrisch verstelbare dakspoiler, fenders,
side-skirts, deels zij-afscherming oplegger
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
66
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
Importeur
Scania Nederland B.V.
Postbus 9598
4801 LN Breda
www.scania.nl
500 pk-versie. Beide varianten hebben overigens een andere turbo-eenheid –
met kogellagers, in plaats van glijlagers. Het blok zelf is niet nieuw, maar de
zuigers en compressieverhouding zijn wel veranderd. Tel daar nieuwe soft-
ware bij op en meer vermogen is een feit.
rEDUcTIE
Door een upgrade in het blok zijn de 500 en 540 pk-versies nu volgens Scania
2 procent zuiniger geworden. Een verhoogde compressieverhouding zorgt
voor minder weerstand in het blok. Ook zorgt een achterasreductie van 2,35
voor een lager toerental. Een blik op het dashboarddisplay leert dat we bij een
snelheid van 85 km/h de 1.040 toeren aantikken bij genoemde snelheid, met
nog steeds voldoende koppel en capaciteit achter de hand om heuvels te
beklimmen en in te halen, mocht dat nodig zijn.
HVO
Goed om te weten: met het oog op het verduurzamen van het transport zijn
álle Euro 5- en Euro 6-motoren van Scania inmiddels geschikt voor hydrobe-
handelde plantaardige olie, ofwel: HVO. HVO wordt gemaakt van afgewerkte
plantaardige oliën en restafval, zoals dierlijke vetten. Het is fossielvrij, zo goed
als geurloos en biologisch afbreekbaar. In elke verhouding kan het met diesel
gemengd worden, ongeacht tot welke serie de motor behoort. Deze bio-
brandstof biedt een CO2-reductie tot 90 procent en een lagere uitstoot van
bijvoorbeeld fijnstof, stikstof en zwavel. We hebben onze tank nu weliswaar
vol met ‘gewone’ diesel, maar toch, het kan!
OngElOOF
Intussen is de zon gaan schijnen en tikt het kwik de twintig graden aan. Op de
pauzelocatie bij Wilnsdorf spreekt een chauffeur ons aan, in de volste overtui-
ging dat wij de cijfers in de typeaanduiding hebben omgedraaid. “450 moet
het zijn, niet 540!”. Kijk, daar heb je het dus al. We moeten hem overtuigen
dat het hier toch echt om een nieuw motorvermogen gaat, met als gevolg dat
hij zijn auto met ons wil ruilen. Dat aanbod slaan we af en wij vervolgen onze
weg over de buitenwegen en door bochtige dorpen, die we, zonder al teveel
te remmen en gas te geven, vooral rollend door gaan.
En daar is ‘ie dan: de klim. De cruise control wordt gelaten voor wat hij is (de
ingestelde vorige snelheid ligt te laag om nu daarop te hervatten) en het gas-
pedaal wordt goed ingetrapt. Het is duidelijk voelbaar dat de versnellingsbak
in Power-modus sneller en eerder schakelt, om zo min mogelijk snelheid en
dus ook tijd te verliezen. Hieruit blijkt goed het potentieel van deze motor; de
540 paarden doen hun werk. We naderen de top van de klim met 46 km/h en
bereiden ons voor op de daling die straks komt.
PUlSE & glIDE
Er zijn nogal wat systemen die ons onderweg helpen om makkelijker en zo
efficiënt mogelijk te rijden, zoals de inmiddels bekende platooning-optie en
de adaptieve en de voorspellende cruise control. Daar komt nu iets bij: Pulse &
Glide. De Eco-rollfunctie kan daardoor nu vaker en langer gebruikt worden,
ook op hellingen die onder normale omstandigheden niet steil genoeg zou-
den zijn om de snelheid vast te houden. Door de snelheid op het juiste
18-19-20-21-22-23_testscaniar450.indd 21 23-04-20 15:27