22 | mei 2020 TTM.nl
test
moment iets te verhogen (Pulse) en de truck vervolgens te
laten uitrollen (Glide) kan langer in Eco-roll worden gere-
den.
We naderen de daling, waar we maximaal 30 km/h mogen
rijden. Met de voetrem stellen we de gewenste daalsnel-
heid in, de aanwezige retarder gaat op stand maximaal en
samen met de motorrem zakken we terug in snelheid. Even
lukt het om 30 km/h vast te houden, maar zodra de retar-
der hoorbaar gaat koelen, is 40 km/h het uiterst haalbare
zonder de voetrem te gebruiken.
DrIVEr SUPPOrT
Wat de rit vandaag iets (of misschien wel beter: nóg) uitda-
gender maakt, is de driver score die constant wordt bijge-
houden en visueel in het display wordt weergegeven. Het
is onderdeel van Scania Driver Support en kan bijdragen
om het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en slijtage te
verminderen en om de verkeersveiligheid en uptime te
verhogen. Het systeem verzamelt constant data en geeft
de chauffeur direct feedback. Dat geeft inzicht in welke
invloed het remmen, accelereren en schakelen op het
brandstofverbruik en de verkeersveiligheid heeft. Bij aan-
vang van de rit stond de score op 100 procent. Johan blijkt
goed te anticiperen, want de hele rit weet hij een score
boven 93 procent te houden. En dat zit ‘m vooral in het
“lekker laten rollen” en goed gebruik van de retarder en
de aanwezige rijdhulpsystemen.
EcHT gEEn V8
We draaien de BAB3 weer op voor het laatste stuk van
onze testroute. Bij het accelereren valt een mooi, zacht
brommend geluid op. Maar de schijn bedriegt: het is écht
geen V8. In dit geval is dat maar goed ook, want ons zesci-
linder-blok is ten opzichte daarvan zo’n 300 kilogram lich-
ter. En met twee cilinders minder mogen we ervan uitgaan
dat het brandstofverbruik ook lager ligt. Zeker in de onder-
ste regionen, bij een lichtere belasting van de motor.
Terug in ’s-Heerenberg vullen we de tanks weer af. Er gaat
in totaal iets meer dan 157 liter diesel in en 13,46 liter
AdBlue. Alles doorgerekend, rekening houdend met fi les,
komen we op een gemiddeld verbruik van 30,4 liter op 100
km. Ondanks de ingestelde kruissnelheid van 85 km/h blijkt
onze gemiddelde snelheid op elk traject onder de 80 km/h
te liggen. In vergelijking met de R450 (eveneens SCR-only)
die we een paar jaar geleden al testten, ligt het brandstof-
verbruik van de R540 hoger, maar hij blijft onder het ver-
bruik van de S650 met V8-motor.
Het nieuwe motorvermogen
van 540 pk komt uit deze
zes-in-lijn.
De achteras heeft een reduc-
tie van 2,35, voor een lager
toerental.
Fullcolour multi-
mediasysteem
in het overzich-
telijke, naar de
chauffeur
gerichte dash-
board.
TOTAAlVErBrUIK
30,4 l/100 km
AdBlue
2,52 l/100 km
8,3 procent
Scan de QR-code voor het TTMtv-vlog over deze test!
#hvo
#geenV8
#driverscore
18-19-20-21-22-23_testscaniar450.indd 22 23-04-20 15:28