Pagina 24 van: TTM.nl nr. 2 2020

24 | mei 2020 TTM.nl
Melis haalt meer uit transport met ritplanningssysteem
Op de locatie waar het kantoor van Melis Logistics in 2016 door brand
werd verwoest, staat nu een modern warehouse. De palletstellingen lig-
gen vol met onder meer zonnepanelen, warmtepompen en bouwmateri-
alen. “Met warehousing zijn we de afgelopen jaren flink gegroeid. Een
eindje verderop hebben we zelfs een extra warehouse gehuurd”, vertelt
algemeen directeur Marwin Melis.
Het besluit om na de brand een warehouse terug te bouwen, heeft goed
uitgepakt voor de logistiek dienstverlener uit Duiven. “Het warehouse
was voor ons de springplank naar een fijnmazig distributienetwerk. Dat
hadden we twee jaar geleden nog niet”, verklaart Melis, die eraan toe-
voegt dat ook de andere activiteiten flink groeien. Denk aan het dedica-
ted transport voor de bevoorrading van winkels van Kruidvat en Lidl.
“Het aantal vrachtwagens voor Kruidvat is gegroeid van 6 naar 15, voor
Lidl van 8 naar 12. Daarnaast zijn we een van de weinige specialisten in
kooiaapdistributie. We kunnen binnen 24 uur locaties in heel Nederland
bevoorraden met de kooiaap. Steeds vaker doen we dat ook in België en
in het Ruhrgebied.”
Tweeënhalve Ton
Melis is in 2018 met 20 procent gegroeid, in 2019 zelfs met 37 procent.
Dat zijn groeicijfers die het bedrijf twee jaar achter elkaar de FD Gazellen
Award voor snelst groeiende bedrijven in Nederland heeft bezorgd. Op
de vraag waar de groei vandaan komt, wijst Melis naar het jonge en
dynamische team. “Dat denkt anders dan andere logistiek dienstverle-
ners. We hebben veel geïnvesteerd in nieuw materieel. We beschikken nu
over een vloot van 125 voertuigen, waaronder 28 bakwagens. Daarnaast
hebben we veel geld gestoken in ICT, alleen vorig jaar al tweeënhalve
ton.”
Tot 2016 geleden deed het team van Melis alles nog in Excel. In dat jaar
is het transportmanagementsysteem Transpas geïmplementeerd. Later
volgden het warehousemanagementsysteem van Boltrics en de boord-
computer van Trimble. Ook heeft Melis een eigen app ontwikkeld, die
chauffeurs in de gelegenheid stelt om verlof aan te vragen, hun loon-
strookje te bekijken of instructiefilmpjes te zien.
In 2019 volgde een volgende stap met de implementatie van het ritplan-
ningssysteem PTV Route Optimiser ST. De aanleiding daarvoor was een
offerteaanvraag van Rittal, fabrikant van serverkasten uit Zevenaar. Melis
ontving die op het moment dat operationeel manager Nick Broekhuysen
op vakantie was. “Daarom heb ik twee dagen lang een consultant van
PTV ingehuurd om de ritten van Rittal te optimaliseren en de kostprijs te
berekenen. Een goede zet, want door die berekeningen konden we een
lager tarief aanbieden dan we zelf voor mogelijk hadden gehouden.
Dankzij PTV hebben we een grote klant met een aanzienlijke omzet bin-
nengehaald.”
MeT één klik
Nadat Rittal definitief had getekend, loste Melis zijn belofte in: volledige
implementatie van Route Optimiser ST. “Dat was de afspraak die ik had
gemaakt met de consultant van PTV”, lacht de directeur. Hij voegt eraan
toe dat een ritplanningssysteem nodig was om verdere groei van het
bedrijf te faciliteren. Operationeel manager Nick Broekhuysen staat ach-
ter het besluit om het ritplanningssysteem aan te schaffen. “Transpas
bood weliswaar enige ondersteuning bij de planning, maar de planners
moesten altijd nog zelf slepen met orders om ritten samen te stellen.
Route Optimiser ST daarentegen genereert met één klik een compleet
planvoorstel.”
Melis Logistics uit Duiven heeft de afgelopen vier jaar flinke stappen gezet op het gebied van ICT.
Het voorlopige hoogtepunt is de implementatie van het ritplanningssysteem PTV Route Optimiser
ST. De planners zijn nu minder tijd kwijt met het indelen van de ritten, terwijl de efficiëntie van
die ritten tegelijkertijd is toegenomen. Operationeel manager Nick Broekhuysen: “Ik kan me niet
voorstellen dat over vijf jaar nog iemand handmatig orders naar ritten zit te slepen.”
Het nieuwe
plannen
TekST: MARCEL TE LINDERT | FoTo’S: KOOS GROENEWOLDICT
24-25-26-27_ictptvmelis.indd 24 23-04-20 15:28