Pagina 27 van: TTM.nl nr. 2 2020

In eerste instantie heeft Melis het ritplanningssysteem alleen ingezet voor
Rittal. Dat gaat om een ladingpakket met gemiddeld 80 laadmeter en 100
tot 135 zendingen per dag. Het bedrijf zet zelf de goederen klaar op de
productielocatie in Zevenaar, waarna Melis ze rond 18.00 uur komt laden.
Het ritplanningssysteem komt hiervoor met een planvoorstel, dat zo
nodig door de planners wordt verbeterd. Transportplanner Remco van
Meegen: “Een planningssysteem kent alleen maar zwart en wit: een order
past wel of niet in een rit. Als planners weten wij dat tussen zwart en wit
een heleboel grijstinten bestaan. We weten waar nog wat ruimte zit en
waar we nog wat kunnen schuiven. Maar meestal zijn er twee of drie rit-
ten die zonder finetuning al helemaal goed zijn. Daar hoeven we niet
meer naar te kijken.”
MinDeR aFhankelijk
Nu de zendingen van Rittal grotendeels automatisch worden gepland, wil
Melis het ritplanningssysteem voor alle klanten van het fijnmazige distri-
butienetwerk inzetten. Dat maakt het gemakkelijker om de ritten voor
Rittal te combineren met andere klanten. Het resultaat: nog meer effi-
ciëntie. Broekhuysen: “Daarnaast zijn we nu veel minder dan voorheen
afhankelijk van de planners. Als een van hen een slechte dag had, zag je
dat meteen terug in het aantal halfvolle ritten of in het missen van tijds-
leveringen.”
Een ander voordeel is de snelheid van plannen. “Onze planners kunnen
nu wachten tot alle orders aan het eind van de dag binnen zijn. Daarna
hebben ze nog steeds voldoende tijd om met het systeem een planvoor-
stel te maken en dat te verbeteren”, vertelt Broekhuysen.
Voorheen was het maken van de ritplanning een dagtaak. Elke order die
gedurende de dag binnenkwam, werd meteen naar een rit gesleept. Met
elke volgende order werd de ritplanning weer bijgesteld. Op die manier
kregen de planners vroegtijdig inzicht in mogelijke knelpunten. “Maar
nog altijd konden ze de planning pas definitief maken als aan het eind
van de dag alle orders in het systeem stonden. Met de kans dat ze de
planning toch weer moesten omgooien”, weet Broekhuysen. Nu hoeven
de planners gedurende de dag alleen maar enkele restricties zoals het
aantal laadmeters en tijdsleveringen in de gaten te houden. Straks moet
het ritplanningssysteem zo zijn ingesteld, dat automatisch een waarschu-
wing volgt als het aantal laadmeters een vooraf vastgestelde norm over-
schrijdt. “Dan kunnen we op tijd een extra auto inschakelen.”
TijDSleveRinGen
De implementatie van Route Optimiser ST verliep vlot. Dat is voor een
belangrijk deel te danken aan de goede communicatie tussen PTV en Art
Systems, het bedrijf achter Transpas. “Zij hadden regelmatig contact met
elkaar over de interface tussen beide systemen. Daar hoefden wij als logis-
tiek dienstverlener niet zelf tussen te zitten. Dat zou alleen maar vertra-
ging opleveren en misverstanden in de hand werken”, vertelt Melis.
De investering in het ritplanningssysteem heeft inmiddels de nodige
waarde opgeleverd. De beladingsgraad van de ritten in het distributienet-
werk is gestegen naar 90 procent. De planning houdt beter dan voorheen
rekening met tijdsleveringen. Steeds vaker moeten goederen zoals server-
kasten, zonnepanelen of warmtepompen op een specifieke tijd zijn afge-
leverd, omdat installateurs anders niet verder kunnen.
Op het overzichtsscherm van Route Optimiser ST staat met kleur duidelijk
aangegeven welke order een tijdslevering betreft. Een teller houdt het
totale aantal tijdsleveringen bij. “Het gaat niet lukken om drie tijdsleve-
ringen om acht uur ’s ochtends in Noord-Holland in te plannen. Dan kun-
nen we klanten bellen met de vraag of we het tijdstip van leveren kunnen
aanpassen”, zegt Broekhuysen.
SiMulaTie en FoRecaSTinG
Als straks het hele fijnmazige distributienetwerk wordt gepland met
Route Optimiser ST, wil Melis het systeem ook inzetten voor kooiaapdis-
tributie. Planner Remco van Meegen heeft vertrouwen in die stap. “Dat
we straks alles met één systeem plannen, levert ongetwijfeld synergie-
voordelen op. Nu plant elke planner zijn eigen stukje en zie je niet welke
knelpunten een collega heeft. Dat gaat straks veranderen.”
De komende tijd wil Melis meer gebruikmaken van de data die het rit-
planningssysteem oplevert. De nieuwe BI-module (business intelligence)
van PTV biedt daarvoor mogelijkheden. “Wij streven naar een meer
datagedreven werkwijze, zodat we betere beslissingen kunnen nemen.
Loont het om elke dag een vrachtwagen naar België te sturen of is twee
keer per week voldoende? Hoe hoog is de stopdichtheid en hoe kunnen
we die verder verbeteren?”, aldus Broekhuysen.
Hij hoopt dat de planners straks niet alleen tijd hebben voor de operatio-
nele planning, maar ook voor vraagstukken op tactisch niveau. Denk aan
simulatie: wat is het effect als die ene vrachtwagen niet om 6.00 uur ver-
trekt, maar om 5.00 of om 8.00 uur? “Of neem forecasting. Hoeveel
orders kunnen we in mei of juni verwachten? Hoeveel vrachtwagens en
chauffeurs hebben we dan nodig? En natuurlijk moeten we zoeken naar
mogelijkheden om de marges te vergroten.”
Dat vergt het nodige van de planners, weet Broekhuysen. Planners wor-
den straks halve ICT’ers, die hun kennis over chauffeurs, voertuigen en
klanten in het systeem moeten zetten. “Zij moeten straks de vertaalslag
tussen de operatie en het planningssysteem maken. Volledig automatisch
plannen heeft de toekomst. Ik kan me niet voorstellen dat er over vijf jaar
nog ergens een planner is die handmatig orders naar ritten zit te slepen.”
TTM.nl mei 2020 | 27
vanwege de snelle groei heeft Melis twee jaar achter elkaar de FD Gazellen award ontvangen.
24-25-26-27_ictptvmelis.indd 27 23-04-20 15:29