Pagina 29 van: TTM.nl nr. 2 2020

De Fiat Ducato is al jaren een hit in Europa. Niet alleen als gesloten
bestelauto en chassis-cabine, maar ook als… camper! Geen enkele
bestelauto wordt zo vaak omgebouwd tot vakantiehuis op wielen als
de Ducato. Het is een van de redenen waarom bijvoorbeeld de hand-
rem aan de linkerkant van de bestuurdersstoel zit, zodat de bestuurder
makkelijk het interieur van de camper kan bereiken.
Onze test-Ducato is echter geen camper, maar een gesloten bestelauto,
type harde werker zeg maar. Maar dan wel een harde werker met
Italiaanse fl air. De Ducato is gespoten in zo’n modern lichtgrijs lakkleur-
tje. Abarth-grijs in het Nederlands, maar het Italiaanse ‘Grigio
Campovolo’ klinkt net wat stijlvoller. Ook de vijfspaaks gepolijste vel-
gen, de LED-koplampen en de zwarte grille met chromen elementen
geven de Ducato een eigentijds uiterlijk.
CAMPER
En da’s best knap, want in de basis is de Ducato niet veranderd. Onze
testauto kwam uitgevoerd als L2H2 naar de redactie. Dat betekent een
totale lengte van 554 cm, een wielbasis van 345 cm en een verhoogd
dak. Aan de carrosserie en aan het chassis zijn geen aanpassingen
gedaan. Niet zo gek ook, want Fiat Professional laat de goedverko-
pende camperbasis nog graag even in de markt staan. Toch moet men
op de achtergrond gaan nadenken over de toekomst van de Ducato,
die in samenwerking met Peugeot en Citroën wordt gemaakt. Daar
komt binnen afzienbare tijd ook Opel bij, want ook dat hoort tegen-
woordig bij de PSA-groep. En Fiats moederbedrijf FCA is net gefuseerd
met PSA. Of dat betekent dat we straks vier varianten van een en
dezelfde bestelauto krijgen, zal de tijd moeten uitwijzen. Zeker is wel
dat PSA en Fiat de overeenkomst om gezamenlijk te produceren in de
Sevel-Sud fabrieken in Italië, vorig jaar hebben verlengd tot 2023.
DRIVEMODE
Maar zover is het nog lang niet, dus stappen we de Ducato maar eens
in. Daar komen we veel bekends tegen, want het interieur van de Fiat
is nauwelijks veranderd. In het midden van het dashboard zien we een
groot 7 inch scherm zitten, op deze Ducato-versie gegroeid van 5 inch
en nu voorzien van nieuwe navigatie, een betere processor en ook
Android Auto en Apple Car Play. Kost 1.200 euro extra, maar dan ben
je ook wel bij de tijd. Op de goed zittende stoelen zitten hoofdsteunen
met de merknaam Ducato erin. De rest van het interieur is bekend, de
two-tonedisplays in het dashboard en het instrumentarium doen nu
wel wat overjarig aan. Waar blijven de LCD-displays, Fiat? In het dash-
board, rechts van het stuur, zien we de pook van een echte noviteit:
een 9-traps automatische transmissie. Met de knop DriveMode daar-
naast kunnen we schakelen in drie rijmodi: Normal, Eco en Power. Eco
kan worden geactiveerd als men een soepelere acceleratierespons
wenst in combinatie met een uitgekiende versnellingskeuze. Dat moet
diesel besparen. Wie juist vermogen nodig heeft, met volle belading of
bergop, kiest voor Power. En wie echt zelf wil weten wanneer welke
versnelling wordt ingelegd, kan altijd nog handmatig schakelen. Ook
dat is een keuze bij deze 9-traps automaat.
TTM.nl mei 2020 | 29
1. De vernieuwde Ducato kwam naar de TTM.nl redactie in een hippe lichtgrijze kleur.
2. In het interieur zijn amper vernieuwingen te zien.
3. Het laadvolume is 11 kuub, het laadvermogen een nuttige 1.210 kg. De LED-
verlichting is heel handig.
4. Het multimediasysteem is vernieuwd met goede navigatie en Android Auto en
Apple Carplay.
De Fiat Ducato is voor het modeljaar 2020 licht ver-
nieuwd. Wij namen een strak ogend demon stratie-
model mee en genoten een week lang van een vloei-
end verlopende testrit.
Fluente!
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL
3
2
4
28-29-30-31_bestellerfiatducato.indd 29 23-04-20 15:28