Pagina 30 van: TTM.nl nr. 2 2020

30 | mei 2020 TTM.nl
5
NEGEN?
Negen versnellingen, is dat wel nodig, kun je je afvragen? De vorige
automaat van Fiat had zes gangen. Wij hadden in onze testweek uit-
gebreid de gelegenheid de nieuwe transmissie aan de tand te voelen
en wij zijn overtuigd. Met negen versnellingen voel je eigenlijk in geen
enkel geval meer de overgangen tussen de versnellingen. Het schake-
len gaat uitermate soepel, wat het comfort aan boord zeer ten goede
komt. De 2.3 MultiJet2-dieselmotor levert maar liefst 180 pk, maar de
transmissie wordt er niet bang van. Sterker nog, in combinatie met de
automaat levert hij nog eens 50 Nm aan koppel extra, tot een totaal
van 450 Nm. En die negen versnellingen? Die zijn sowieso erg comfor-
tabel en bij volle lading zijn ze bovendien heel nuttig. Bijkomend
voordeel: in de stad denk je dus nooit meer aan je toerental, want dat
zit wel goed. De Ducato rijdt goed. Hij is qua handling en rijgedrag
echter niet zo goed als sommige van zijn concurrenten. Daar mist sim-
pelweg de (technische) verfi jning voor.
LED
Natuurlijk moeten we ook even kijken in de laadruimte. Daar is niks
veranderd. Maar met een laadvolume van 11 kubieke meter en een
nuttig laadvermogen van 1.210 kg is dat ook helemaal niet erg. In de
laadruimte zit een grote LED-lichtunit. Die heeft een grote lichtop-
brengst, handig in het donker. Achterop de Ducato, boven de achter-
deuren, zien we een grote unit voor het derde remlicht en de achter-
uitrijcamera. De Ducato is optioneel ook voorzien van een achteruitrij-
beveiliging (Rear Cross Path Detection) en een dodehoekassistent
(Blind Spot Assist). Het zijn allemaal kleine details, net als de automati-
sche verlichting, maar het is wel heel handig en helemaal van deze tijd.
Al die fi jne opties zijn hun geld helemaal waard, maar ze maken de
Ducato wel zomaar 8.000 euro duurder. De Ducato rijdt soepel en is
betrouwbaar. De MultiJet diesel en de automaat komen na bijna 500
km uit op een verbruik van 1 liter op 10,9 km. Dat is redelijk, maar niet
bijzonder goed. De Fiat Ducato kan nog wel een paar jaar mee. Er zou
een stap gemaakt kunnen worden als het gaat om een moderner
interieur, en zeker waar het gaat om moderne connectiviteitssnufjes,
maar daar kan de nieuwe fusiepartner wellicht mee helpen.
besteller
5. De 9-traps automatische transmissie is een genot om mee te rijden.
Het samenspel met de motor is uitermate soepel.
6. De Ducato is niet de meest moderne besteller die je kunt kopen,
maar hij doet nog altijd aardig mee in dit segment.
Specifi caties en metingen
Merk Fiat
Type Ducato L2H2
Motor 2.3 MJ
Inhoud (cc) 2.287
Vermogen (pk) 180
Koppel (Nm/toeren) 450 / 1.500
Transmissie 9-gangs automaat
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 554 x 205 x 252
Wielbasis (cm) 345
Laadruimte lxbxh (cm) 310 x 186 x 192
Tilhoogte (cm) 62
Eigen gewicht – leeg (kg) 2.090
Nuttig laadvermogen (kg) 1.210
Max. aanhangergewicht (kg) 2.500
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 67,2
Geluidsniveau bij 130 km/u (dBA) 73,1
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 8,3
Acceleratie 80-130 (km/h) 13,4
Brandstofverbruik (1 l/km) 10,9
Emissieklasse: Euro 6 TEMP
CO2-uitstoot WLTP (gr/ km) 277
Prijs vanaf (€) 30.750
Prijs zoals getest (€) 38.785
28-29-30-31_bestellerfiatducato.indd 30 23-04-20 15:29