Het was hoog, dat zeker, en een beetje eng ook. Volvo Trucks
topman Roger Alm was voor de introductie van de nieuwe
truckrange bovenop vier vrachtwagens gezet. Onderop stond
de nieuwe FMX, dan de FH, de FH16, de FM en daarbovenop
Alm. Het hele flatgebouw ging ook nog rijden. Of er na de
stunt een schone onderbroek voor Alm klaarlag, is niet
bekend, maar CEO bij Volvo Trucks is zeker geen witteboor-
denbaan, zo blijkt maar weer eens.
Maar goed, het was wel een passende introductie van heel
veel nieuws. Vier nieuwe truckmodellen in één keer, dan vraag
je je af waar je moet beginnen… Waar begint Volvo zelf in
haar communicatie? Dat is, verrassend misschien, bij wat de
nieuwe truckrange voor chauffeurs kan betekenen. Een ver-
wachte groeiende vraag naar transport zet de beschikbaar-
heid van bekwame chauffeurs wereldwijd onder druk, doceert
Volvo. In Europa tonen schattingen bijvoorbeeld aan dat
ongeveer 20 procent van alle vacatures voor chauffeurs niet
kan worden ingevuld. “Chauffeurs die veilig en efficiënt met
hun truck omgaan, zijn van onschatbare waarde voor elk
transportbedrijf. Verantwoord chauffeursgedrag kan helpen
bij een reductie van de CO2-uitstoot en de brandstofkosten, en
een verminderd risico op ongevallen, letsel en ongeplande
stilstand. Onze nieuwe trucks helpen chauffeurs om nog veili-
ger en productiever te werken en geven onze klanten sterkere
argumenten in de concurrentiestrijd om de beste chauffeurs”,
aldus Volvo Trucks topman Roger Alm, inmiddels weer met
beide benen op de grond. Een Volvo dus als chauffeursmag-
neet? Dat is een nieuw usp voor Volvo Trucks.
V-VOrm
De trucks hebben een ander uiterlijk gekregen, met een
nieuwe grille voor de FH16, en voor alle modellen koplampen
die nu in hun geheel de kenmerkende V-vorm hebben. Maar
omdat deze nieuwe Volvo’s echte chauffeursauto’s zijn (blijk-
baar), laten we de buitenkant van de auto’s nu even voor wat
ze is en klimmen we naar binnen. Het dashboard van de
Volvo’s heeft nu een volledig nieuwe interface voor informa-
tie en communicatie. Chauffeurs kunnen gemakkelijker over-
zichten maken en verschillende functies beheren, wat minder
stress en afleiding veroorzaakt. Het instrumentendisplay is
volledig digitaal, met een 12 inch scherm waarmee de chauf-
feur op elk gewenst moment eenvoudig de benodigde infor-
matie kan kiezen. Binnen handbereik van de chauffeur
bevindt zich een extra 9 inch secundair display voor infotain-
ment, navigatie, transportinformatie en camerabewaking. De
functies kunnen worden bediend via knoppen op het stuur,
reportage
34 | mei 2020 TTM.nl
#chauffeursmagneet
#i-save
#flatgebouw
32-33-34-35-36-37_nieuwevolvorange.indd 34 23-04-20 15:29