met spraakbesturing of via het touchscreen en het bedie-
ningspaneel van het display. Ook is er verkeersbordherken-
ning.
XXL
De FH en de FH16 zijn er met vijf verschillende cabines: de
Globetrotter XL, de Globetrotter, slaapcabine en lage slaapca-
bine. De Globetrotter XXL wordt ook in het nieuwe model FH
en FH16 leverbaar, met 25 centimeter extra binnenruimte.
Door de langere cabine is de Globetrotter XXL niet te rijden
met een standaard 13,60 m trailer, maar wel met een contai-
nerchassis of in zwaartransport. Er zijn nieuwe in- en uitstap-
treden voor een nog betere entree in de cabine van de FH en
de FH16. In de FH en de FH16 is het dashboard op punten
vernieuwd. Zo is er ander materiaalgebruik voor meer com-
fortbeleving. Ook zijn er drie bekerhouders op een rij en
sensorgestuurde verlichting in de opbergruimte onder de
bekerhouders. Er zijn drie nieuwe USB-aansluitingen. De koel-
kast onder het bed is groter, er is nu zelfs een dubbele koel-
kast mogelijk. De nieuw ontwikkelde stoelen zien er futuris-
tisch uit. We zijn benieuwd hoe ze zitten. Aan de stoel van de
chauffeur zien we nog altijd de pook voor de I-Shift zitten.
Dat vinden de meeste chauffeurs nu eenmaal prettiger dan
knoppen in het dashboard. Voor wie blijft slapen: er is een
verbeterd ergonomisch schuimmatras, iets steviger, precies
waar de Nederlandse chauffeur van houdt. Het bed is uit-
schuifbaar tot zo’n 15 cm extra.
mini-FH
De Volvo FM en de FMX hebben echt een geheel nieuwe
cabine gekregen. Dat is ook duidelijk te zien, de FM is nu echt
een mini-FH, met Globetrotter-verlichting in het dak, een
verbeterd grille-ontwerp, een glazen dakluik (tevens nooduit-
gang), en nieuwe koplampen à la de FH en FH16. “En waar-
om kies je een FM in plaats van een FH? Voor de instap
natuurlijk!”, legt Jan Schouten, manager product bij Volvo
Trucks Nederland, uit. “De FM heeft maar twee instaptredes.
De FMX heeft nog een extra rubberen trede eronder.”
Schouten wijst erop dat ook het deurontwerp van de nieuwe
cabine is aangepast voor een nog betere entree.
Wie eenmaal in de FM zit, ziet dat het zichtveld sterk is verbe-
terd. “Er is meer glasoppervlak en de A-stijlen zijn slanker”,
laat Schouten zien. De raamlijn aan de rechterzijde is lager
voor beter zicht. “Dat heeft wel als gevolg dat het raam niet
helemaal open kan”, geeft Schouten toe. Hij zegt dat er in de
FM nu 10 procent meer zicht is. Dat komt mede doordat de
TTM.nl mei 2020 | 35
De Fm en ook de FmX
hebben een echt nieu-
we cabine gekregen.
Dat kun je hier goed
zien.
De Fm heeft maar twee instaptreden, en dat is een voordeel bij werk waar je veel in
en uit de cabine moet.
De FH en FH16
hebben een iets
ander interieur,
de displays ach-
ter het stuur en
op het dash-
board zijn de
belangrijkste
wijziging.
#chauffeursmagneet
#i-save
#flatgebouw
32-33-34-35-36-37_nieuwevolvorange.indd 35 23-04-20 15:30