FM nu soortgelijke spiegels heeft als de FH. “Nee, nog
geen camerasysteem in plaats van spiegels”, zegt
Schouten. “Daar zijn we mee bezig, maar camera’s kun-
nen nog beter worden en daar werken we nu nog aan.”
De FM, maar ook de FH en de FH16, hebben een achter-
uitrijcamera en een nieuwe dodehoekcamera aan de
rechterzijde. Er kunnen tot zes extra camera’s bij op de
Volvo’s, dus je hoeft het echt niet alleen met spiegels te
doen. Tot maximaal vier camerabeelden zijn te zien op
het secundaire display in het dashboard. “Dat scherm is
overigens optioneel”, zegt Schouten, “maar anders is de
weergave van de achteruitrijcamera in het centrale dis-
play achter het stuur te zien.”
LEEFcOmFOrT
De FM heeft een volkomen nieuw dashboard, en FM maar
ook de FMX hebben nu een kantelbare stuurkolom. Of er
nu gekozen wordt voor de dag-, slaap-, Globetrotter-
cabine, lage varianten of de manschappencabine, er is
meer opbergruimte dan voorheen. De motortunnel van
de FM is ook wat afgeslankt, dus het leefcomfort voor de
chauffeur is ook daardoor verbeterd. De voorruit van de
FM en de FMX staat iets meer rechtop. De FMX stond
trouwens niet voor niets onderop in het ‘flatgebouw’ van
nieuwe Volvo’s. Hij heeft een nieuw 38-tons tandemstel,
dat tot 5,6 ton extra laadvermogen oplevert.
Aan de beschikbare aandrijflijnen van de diverse Volvo-
modellen is niet veel veranderd. De FH is tegenwoordig
leverbaar met het I-Save-pakket, inclusief Euro 6 diesel
met turbocompound, die al goede resultaten liet zien in
de TTM.nl verbruikstest. Ook zijn de FH en nu ook de FM
verkrijgbaar met een LNG-motor. Aan die ondernemer,
die het meeste heeft aan een goed rendement, wordt
door Volvo dus óók gedacht.
Graag hadden we de nieuwe Volvo’s ook allemaal gere-
den. Bijvoorbeeld om de verbeterde Adaptive Cruise
Control (ACC) met Stop & Go voor snelheden tot 0 km/u
uit te proberen, en de Downhill Cruise Control die auto-
matisch de wielremmen activeert wanneer extra rem-
kracht nodig is om een constante snelheid omlaag te
behouden. Voelen, ervaren, ja zelfs ruiken aan een nieu-
we truck, dat werd ons door de Corona-pandemie ont-
houden. De rij-impressie houdt u dus nog van ons te
goed!
reportage
Dit is de draaicirkel van
de nieuwe FmX. Hij heeft
ook een nieuw 38-tons
tandemstel, dat tot 5,6
ton extra laadvermogen
oplevert.
meer dan ooit
positioneert
Volvo zijn
trucks als
chauffeurs-
auto’s.
36 | mei 2020 TTM.nl
32-33-34-35-36-37_nieuwevolvorange.indd 36 23-04-20 15:30