Pagina 41 van: TTM.nl nr. 2 2020

Een aantal jaren geleden ging Kögel Benelux een
samenwerking aan met Truck en Trailer Groep
Nederland (TTGN). De verkoop van Kögel ging daar-
mee ook plaatsvinden via vier grote dealers van
Mercedes-Benz Trucks. Een op het oog logisch con-
cept, want achter een nieuwe vrachtwagen moet
uiteindelijk toch een oplegger hangen. Zo was de
redenering toen, maar dat pakte in de praktijk
anders uit. Ronald Kroesen, managing director van
Kögel Benelux: “Het concept bleek minder sterk dan
vooraf gedacht. Het is als verkoper van opleggers
toch vooral belangrijk om zelf met je potentiële klan-
ten aan tafel te zitten. De truckverkoper, hoe goed
ook misschien, heeft maar weinig trailer in zijn DNA
zitten. Daarom hebben we als Kögel Benelux beslo-
ten de verkoop weer naar ons toe te trekken. De
offi ciële banden met TTGN zijn verbroken.”
KamPeN
Kögel Benelux opereert met haar salesactiviteiten
vanuit Kampen, met in totaal zes man personeel.
Bijna zeven, want voor België is Kögel nog op zoek
naar een key accountmanager, om de verkoop in
2020 een verdere push te geven. Maar eerst even
terugkijken naar 2019. Ronald Kroesen en Dirk Boer
kijken elkaar aan. “Daar zijn we niet ontevreden
over, maar we kunnen er ook niet tevreden mee
zijn”, verwoordt Kroesen. “In totaal verkochten we in
2019 1.005 trailers, waarvan 374 in Nederland en 631
in België”, vult Boer aan. In België was dat aantal
ongeveer gelijk aan de sales van 2018, maar
Nederland viel terug van 602 in 2018. “Een fi kse
teruggang ja, vooral na de zomer konden we dat
goed merken. Er waren een paar grote klanten die
niet investeerden”, aldus Kroesen.
LsW
Voor 2020 wil Kögel Benelux natuurlijk het liefst
meer trailers verkopen. Kroesen: “Maar alleen sales is
niet het belangrijkste. Het gaat om het totaalpakket.
De klant ‘ontzorgen’ wil iedereen tegenwoordig. We
focussen ons daarom voor dit jaar op onze organisa-
tie. Met een sterk team en een goed aanbod als het
gaat om producten, aftersales, parts, zelfs fi nance. En
LSW natuurlijk?” Pardon, LSW? “Ja”, lacht Kroesen.
“Dat betekent ‘Land Specifi eke Wensen’. Vanuit
Duitsland horen we vaak dat we ‘kundenspezifi k’
moeten denken, maar wij zien in Nederland dat
transportbedrijven vaak ongeveer dezelfde wensen
hebben. Dus die wensen leggen we neer bij Kögel in
Burtenbach. Niet voor niets laten we in Duitsland al
jaren de Benelux schuifzeilenoplegger bouwen, met
inmiddels 44 doorgestoken liggers. Dat wil overigens
niet zeggen dat we niet naar klantenwensen luiste-
TTM.nl mei 2020 | 41
Opleggerfabrikant Kögel is al ruim tien jaar direct actief op de Benelux-markt. Het Zuid-Duitse
merk weert zich kranig in een competitieve markt en breidt haar portfolio dit jaar verder uit
met producten van Humbaur. TTM.nl ging aan tafel met Ronald Kroesen en Dirk Boer van Kögel
Benelux. “Het is belangrijk in dit werk dat trailers in je DNA zitten.”
Dirk Boer en Ronald Kroesen, Kögel Benelux
TeKsT: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’s: TTM.NL
in je DNA
‘Het concept van werken met TTGN bleek minder
sterk dan gedacht’
TR
A
IL
ER
S
40-41-42-43_kogelreportage.indd 41 23-04-20 15:31