Gelderland, want ook al doet Ammerzoden in heel veel
dingen Brabants aan, het ligt echt (ook al is het dan net)
in de grootste provincie van Nederland. In Ammerzoden
ging Jan Deckers’ opa, ook al Jan geheten, als grossier
van groente en fruit langs de deuren. In 1970 bouwde
Jans vader (ook al Jan genaamd) een loods en richtte hij
een bedrijf op: Jan Deckers Jr. “Een groothandel in
citrusvruchten en bananen. Hij leverde aan het groot-
en klein- en winkelbedrijf en marktkooplui, maar ook
aan Weltevreden en Schuitema supermarkten”, vertelt
Jan Deckers aan TTM.nl. “In 1980 ging mijn vader zijn
focus ook wat richten op transport. “Supermarkten
werden toen niet meer via de grossier beleverd, maar er
werd geleverd aan een eigen ditributiecentrum. De
grossier ging er tussenuit. Mijn vader sprak toen af met
Schuitema dat hij het transport naar de dc’s mocht gaan
doen. En zo geschiedde.”
Luchtvracht
Begon vader Deckers met drie vrachtauto’s, anno 2020
bedraagt het wagenpark van Jan Deckers Jr., zoals het
bedrijf tegenwoordig heet, 37 trekker-trailercombina-
ties. Dertig daarvan worden ingezet in Benelux-
transport van groente, fruit en eieren. “Zeven rijden
luchtvracht, en die staan op de luchthaven”, schetst
Deckers. Jan Deckers werkt zelf sinds 1996 in het fami-
liebedrijf. “Toen deed mijn vader een stapje terug en
nam ik de dagelijkse leiding op me.” Inmiddels heeft de
vierde generatie Jan Deckers, dus ook een Jan, zijn rij-
bewijs en volgt de opleiding Transport en Logistiek.
raamovereenkomst
Jan Deckers voert een strak tweemerkenbeleid. “Mijn
vader reed ook Scania, ik rijd zelf met DAF en Volvo. De
CF, de XF, de FM en de FH, dat zijn prima trucks en ik heb
met de dealers, Van Hooft Bedrijfswagen in ’s-Herto-
genbosch en Volvo Truck Center in Gorinchem een uit-
stekende relatie. Eigen onderhoud? Nee, dat hebben
we nog nooit gedaan. Ik heb geen reparatieonder-
houdscontract voor de trucks, maar met beide dealers is
een raamovereenkomst afgesloten. Twee keer per jaar
komen de trucks in de garage, gewoonweg omdat één
keer te weinig is. Op zaterdag hebben we hier een
medewerker die wat kleine reparaties uitvoert aan
trucks en trailers.” Ook de trailers van Jan Deckers Jr.
gaan voor onderhoud naar de truckdealers. “Alle
37 trailers zijn van Schmitz Cargobull. Dertig daarvan
zijn koelers, en de zeven voor luchtvracht zijn droge
boxopleggers. Alle koelmotoren zijn van Carrier
Transicold”, aldus Deckers. Als TTM.nl op bezoek is, zijn
TTM.nl mei 2020 | 45
Met Jan Deckers (1971) staat inmiddels
alweer de derde generatie Jan Deckers aan
het roer van Jan Deckers Jr. uit Ammerzoden.
Het bedrijf kenmerkt zich door hard wer-
ken en nuchter ondernemen. “Maar alles
met gezond verstand”, aldus de huidige
directeur-eigenaar. TTM.nl reed naar het
zuidelijkste puntje van Gelderland voor
een goed gesprek over wagenparkbeheer.
Jan Deckers, Jan Deckers Jr.
tekst: ARJAN VELTHOVEN | Foto’s: TTM.NL, JAN DECKERS JR.
Alles met
gezond
verstand
44-45-46-47-48-49_fleetjandeckers.indd 45 23-04-20 15:31