Pagina 46 van: TTM.nl nr. 2 2020

46 | mei 2020 TTM.nl
fleetmanagement
alle auto’s op pad, behalve één Volvo. In de hoek van een van de
hallen staat een VN780 uit 2006. Een echte Amerikaanse truck.
“Afkomstig uit Canada”, vertelt Jan Deckers, “en gekocht voor
ons 40-jarig jubileum in 2010. Euro 4, 580 pk, met een gigantische
cabine. Echt een auto voor de show, truckruns en andere evene-
menten.”
LZv’s?
De ritten die Jan Deckers Jr. rijdt zijn veelal over dezelfde route,
maar aan LZV’s is het bedrijf niet begonnen. “Wij rijden dan wel
vaste trajecten, maar we plannen op beladingsgraad en flexibele
kilometers. Dat maakt de inzet van LZV’s moeilijk. Bij ons is echt
geen dag hetzelfde. Het gebeurt vaak dat we ’s avonds de planning
klaarzetten voor vertrek ’s morgens, en dat het dan in de vroege
ochtend toch weer omgezet moet worden”, schetst Deckers.
exceL
Een dergelijke benadering vraag veel van de planners. Deckers:
“We hebben 50 chauffeurs en zes mensen op kantoor. Dat gaat
prima. We hebben zelf door de jaren heen altijd gepland via
werklijsten en de laatste jaren in Excel. Nee, we hebben geen rit-
planningssoftware, dat klopt. We hebben nog niet de software
gevonden die bij ons past en die de manier waarop we nu werken
kan verbeteren. We zijn ons wel aan het oriënteren, maar hebben
nog geen beslissing genomen.” Geen softwarepakket lijkt mis-
schien wat ouderwets, maar Deckers bestrijdt dat. “Als het gaat
om software lopen we misschien wat achter, maar als het om
rendement gaat, lopen we wat vóór ten opzichte van de branche-
gemiddelden.”
stikstoF
Deckers zegt het rendement van wagenpark en activiteiten goed
inzichtelijk te hebben. “Financieel zijn we gezond. We betalen
onze facturen snel. Maar die goede positie komt ook door je vloot
goed in de gaten te houden”, zegt Deckers, die wat dat betreft
alle beslissingen helemaal zelf neemt. “Dan ligt het allemaal bij
mij, maar dan heb ik er tenminste goed zicht op”, zo verklaart hij
zijn eenmanspositie. “Ik weet van elk voertuig de staat en het
onderhoud. Elke zondagmorgen loop ik een rondje langs het
wagenpark met pen en papier, zodat ik ook zie als er verse scha-
des zijn of andere dingen.”
Als het gaat om fleetmanagement is Jan Deckers merkentrouw.
“Maar net zoals bij DAF en Volvo gaat het niet alleen om het
merk, maar nog meer om de relatie en service. We monteren al
vele jaren Bridgestone-banden, in samenwerking met Profile
Tyrecenter. Bridgestone is echt van toegevoegde waarde, de prijs-
kwaliteit is goed in orde en toen we een tijdje terug banden had-
den met een vreemd slijtpatroon en we wel alles hadden gedaan
om dit te voorkomen door uit te lijnen en zo, werden die koste-
loos vervangen. Dat is service en meedenken met de klant, daar
houd ik van.” Jan Deckers laat de banden door Profile vullen met
stikstof. “Puur stikstof, ze worden er ook mee bijgepompt.
Stikstof heeft grotere moleculen dan lucht waardoor de band
beter op spanning blijft. Dan wordt de rolweerstand lager en dat
scheelt weer in het brandstofverbruik.”
‘Als het gaat om software lopen we
misschien wat achter, maar als het om
rendement gaat lopen we iets voor’
44-45-46-47-48-49_fleetjandeckers.indd 46 23-04-20 15:31